محمد مجتهد شبستری
تمام آنچه در قرآن درباب ماهیت عبادات و بهطور کلی در رابطۀ خدا با انسان آمده با مفهوم تکلیف (وارد کردن مشقّت از سوی خدا به انسان و وجوب تحمل آن مشقّت بر انسان بهمنظور رسیدن به پاداش) بیگانه است. در قرآن آمده «اسْتَعِینُوا بِالصَّبْرِ وَ الصَّلاه»؛ از صبر و نماز (برای تعالی روحی) کمک بگیرید. ما در حال نماز میگوییم «خدایا تنها در برابر تو نیازورزی میکنیم و در سراسر زندگی تنها از تو طلب میجوییم «ایّاکَ نَعْبُدُ وَ ایّاکَ نَسْتَعین». در قرآن آمده روزه بگیرید تا به مقام پارسایی برسید «کُتِبَ عَلَیْکُمُ الصِّیَامُ … لَعَلَّکُمْ تَتَّقُونَ».
نیازورزی در پیشگاه خدا و یاریطلبی از او (نماز) و تمرین پارسا گشتن (روزه گرفتن) عملهایی هستند بسیار لذتبخش و شکوفاساز. انسان در حال نمازگزاری واقعی و نه اعتیادی (لا صلاه الّا بحضور القلب) وجد و سرور مییابد و در ساعات روزهداری واقعی و نه فقط دهان بستن، تجربۀ پاکشدن درونی و تطهیر نفس از آلودگیها به او دست میدهد که بسیار لذتبخش است. انفاق در راه خدا هم که یکی دیگر از عبادتهای اصلی ااست در صورتی که مخلصانه باشد عملی است کاملاً لذتبخش، چون وجدان انسان را راضی میسازد و زندگی را معنادار میکند.
آخرین نظرات