مهیا گودرزی
چکیده
موضوع تحقیق حاضر آثار رعایت حقوق همسایه ازمنظرقرآن وروایات است. همسایه به کسی گفته میشود که با دیگری دریک منزل یا درخانه ی پهلوی او زندگی میکند. از نظراسلام همسایه مانند نفس انسان است و باید در حفظ آن کوشید و از آنجایی که همسایه در آرامش و آسایش اهل خانه دخالت و تأثیرات بسزایی بر فرزندان می تواند داشته باشد. انسان باید قبل از خرید خانه در هر مرحلهای اوضاع همسایگان و مجاورین خانهی مورد نظر را بررسی کند و وقتی در همسایگی کسی قرار گرفت باید حقوقی را مراعات کند که در این صورت از آثار و برکات آن در دنیا وآخرت بهره مند خواهد شد. این تحقیق با هدف بالا بردن سطح آگاهی مردم نسبت به حقوق همسایه و دستیابی به سعادت دنیوی و اخروی در پرتوی شناخت حقوق همسایه و عملیاتی ساختن آنها و همچنین تحکیم و استمرار زندگی اجتماعی و بهبود روابط همسایگان به جهت بهره مندی از آثار متعدد آن و ترویج سبکزندگی اسلامی انجام شده است. از آثار رعایت حقوق همسایه، آبادانی زمین و طولانی شدن عمر، محبت خدا و رسول -صلی الله علیه وآله وسلم-، ورود به بهشت، آمرزش گناهان، ریاست بر قلبها و محبت و دوستی، سعادت دنیا و آخرت، افزایش روزی و رفع بلا است.
کلید واژهها: آثار، حق، همسایه، قرآن، روایات.
مقدمه
بخش نسبتاً گسترده ای از تعالیم آسمانی اسلام را آداب معاشرت، تشکیل می دهد که هرگاه این تعلیماتِ عمیق و دقیق معاشرتی، برجامعهی بشری حاکم شود قدرت این را دارد که سیمای زندگی خفقان آور انسان امروز را دگرگون سازد و او را که در میان تودههای تاریک حیوانیت در بند بندگی شهوت و قدرت گرفتار آمده است به سرمنزل نور و انسانیت هدایت کند.
آیین حیات بخش اسلام، اصول روابط انسانها را برپایهی ایمان به خدا و اعتقاد به کرامت انسان پایه ریزی می کند و براساس یک سلسله حقوق انسانی جایگاه هرفردی را در برخوردهای فردی و اجتماعی مشخص میسازد…..
یکی از گروههای اجتماعی که به خاطر قرب مکان بیشترین رابطه را با یکدیگر دارند همسایگان میباشند که شیوههای برخورد و چگونگی رفتار با یکدیگر میتواند در جهت مثبت بسیار سازنده و درجهت منفی بسیار مخرب باشد و در این مورد قسمتی از آداب معاشرتی اسلام به چگونگی معاشرت با همسایه اختصاص یافته است.
این مسئله به اندازه ای اهمیت دارد که حضرت سجاد -علیه السلام -هم در رسالهی معروف «حقوق» حق همسایه را در ردیف حقوقی همانند حق خدا، حق پیشوا، حق نماز و… قرار داده است.
در این زمینه فرهنگ اسلام بسیار غنی و پرباراست.
همسایگی میتواند بر مدار همکاری مادی یا همدلی اعتقادی شکل گیرد. همسایگی از نظر اسلام زمانی تأثیرات خوب و مناسبی خواهد داشت که درچهارچوب اصول اسلام شکل گرفته باشد. در این صورت است که آثار مادی و معنوی و دنیوی و اخروی بسیاری بر آن مترتب خواهد شد. دراین تحقیق مهمترین آثار همسایهداری تبیین خواهد شد.
1-آبادانی زمین و طولانی شدن عمر
از آثار و برکات همسایه خوب میتوان به آبادانی شهرها و شکوفایی اقتصادی و افزایش عمر شخص اشاره کرد؛ چرا که همسایگان خوب با همکاری مناسب به افزایش تولید و ثروت جامعه کمک کرده و شرایط را برای بهبود وضعیت اقتصادی و آسایشی بهتر فراهم میآورند. از سویی آسایش خود عاملی در ایجاد آرامش روانی است که موجب افزایش عمر آدمی نیز میشود. فشارها و تنشهایی که میان همسایگان بد اتفاق میافتد روح و روان هر دو را به شدت تحت تأثیر قرار میدهد و موجبات بیماری جسمی و روحی را فراهم میآورد. از زخم معده گرفته تا افسردگی از پیامدهای همسایگی بد است که موجب کاهش عمر آدمی است.
از این رو امام صادق -علیه السلام- در بیان آثار و برکات همسایه خوب فرمودند:
«حسن الجوار یعمر الدیار ویزید فی الأعمار؛ خوش همسایگی شهرها را آباد و عمرها را زیاد میکند.» ( محمدبن یعقوب، کلینی، همان کتاب، ج2، ص766، ح8؛ محمد، محمدی ری شهری، همان کتاب، ص611، ح1306؛ سیدعبدالله، شبر، همان کتاب، ص190)
در حدیثی رسول اکرم -صلی الله علیه وآله وسلم- نیز میفرمایند:
«صِلَةُ الرَّحمِ وحُسنُ الخلق وحُسنُ الجَوارِ یَعمُرانِ الدِّیارَویَزیدانِ فی الأعمار؛
صله رحم، خوش اخلاقی و خوش همسایگی، شهرها را آباد و عمرها را زیاد میکند.
( عبدالرسول، پیمانی، همان کتاب، ح9381؛ ملاحسن، فیض کاشانی، تفسیرصافی، ص120؛ کافی، ج2، ص152؛ سیدعبدالله، شبر، همان)
در جهان ماشينى كه همسايگان كوچكترين خبرى از هم ندارند و گاه مىشود دو همسايه حتى پس از گذشتن بيست سال نام يكديگر را نمىدانند اين دستور بزرگ اسلامى درخشندگى خاصى دارد، اسلام اهميت فوق العادهاى براى مسائل عاطفى و تعاون انسانى قائل شده در حالى كه در زندگى ماشينى عواطف روز- بروز تحليل مىروند و جاى خود را به سنگدلى مىدهند. ( محمد حسین، طباطبایی، همان کتاب، ج3، ص382)
2-محبت خدا و رسول-صلی الله علیه وآله وسلم-
احسان به همسایگان، زمینهساز جلب محبت الهی است و انسان را در دایره محبوبان خداوند قرار میدهد که خود مقامی بس بزرگ است. ( سوره نساء(4)، آیه63)
از دیگرآثار نیک رفتاری نسبت به همسایه میتوان به محبوب شدن در نزد خداوند اشاره کرد. کسی که به همسایه خویش احسان روا میدارد، محبت خدا و پیامبرش را جلب میکند؛ چرا که نیکوکاری و احسان از صفات الهی است و خداوند کسانی که متخلق به صفات خدایی میشوند را دوست داشته و قرب ایشان را میپسندد.
از این رو رسول اکرم پیشنهاد میکند برای اینکه محبوب خدا وخودش شوید، به همسایگان خویش محبت کرده و نیک رفتار باشید.
آن حضرت میفرمایند: اگر میخواهید که خدا و پیغمبر شما را دوست بدارند، [سه کار انجام دهید:] چون امانت به شما میسپارند، وفا کنید و چون سخن میگویید راست گویید و با همسایگان خود به نیکی رفتار نمایید. ( عبدالرسول، پیمانی، همان کتاب، ح455)
انسان با احسان و نیکی به همسایه خود را محبوب خدا و رسول قرار میدهد و با آزار رساندن
رساندن به همسایه از رحمت خدا محروم میشود.
درحدیثی از رسول خدا -صلی الله علیه وآله وسلم- میخوانیم:
ای علی! هرکس همسایه خود را بیازارد، از رحمت خدا محروم است. هرکس نسبت به خاندان من کینه ورزد ملعون و منافق زیانکاراست. ای علی! همسایهات را گرامی بدار گرچه کافر باشد. ( تاج الدین، شعیری، جامع الاخبار، ص84؛ عبدالله، جوادی آملی، مفاتیح الحیاة، ص345)
3-ورود به بهشت
فقط با اعمال عبادی، انسان بهشتی نمیشود؛ باید درکنار آن ارتباطات اجتماعی نیز سالم و صحیح باشد.
اخلاق نیک عامل ورود انسان به بهشت است، چرا که بهشت جای انسانهای متخلّق به اخلاق الهی است.
یکی از آنها این است که همسایهها ازانسان راضی بوده و مورد آزار قرار نگرفته باشند.
پیامبراکرم-صلی الله علیه وآله وسلم-فرمودند: «لایَدخُلُ الجنَّة عَبدٌ لایَأمَنُ جَارُهُ بَوائِقَة؛ به بهشت نمیرود کسی که همسایه از شرّش در امان نباشد.»( همان، ص474، ح4665)
چرا که خداوند برای بندگان خویش ارزش و عظمت قائل است و هرکس امنیت بندگان را به هم زند، در پیشگاه او نیز از عذاب در امان نخواهد بود.
خوشخویی مهمترین جلوه ازجلوههای صفات حسنای الهی است. بنابراین، خوشخویی به ویژه با نزدیکان و خویشان و همسایگان بهترین ابزار برای ورود به بهشت جاویدان و بهرهمندی از سعادت ابدی است.
رسول اکرم -صلی الله علیه وآله وسلم- دربارهی تأثیر خوشخویی به ویژه با برخی افراد از جمله همسایگان میفرمایند:
«حسنوا اخلاقکم و الطفوا بجیرانکم و اکرموا نساءکم تدخلوا الجنة بغیر حساب؛ اخلاق خود را نیکو کنید و با همسایگان خود مهربان باشید و زنان خود را گرامی بدارید تا بیحساب وارد بهشت شوید.» ( جعفر، سبحانی تبریزی، التوحید، چاپ دوم، قم، مؤسسه امام صادق - علیه السلام -، 1426، ص721)
و در حدیثی امام صادق -علیه السلام –میفرمایند:
«مَن رُزِقَ مِن اَربَعَةِ خِصالٍ واحِداً دَخَلَ الجنّة: بِرُّ الوالِدَینِ اَو صِلَةُ الرَّحِم اَو حُسنُ الجَوار اَو حَسنَ الخُلق؛به هرکسی یکی از چهارخصلت روزی شود وارد بهشت میگردد: نیکی به پدر ومادر، صله رحم، همسایه داری نیکو و خوش اخلاقی.»( تاج الدین، شعیری، جامع الاخبار، قم، انتشارات رضی، ص106)
4-آمرزش گناهان
آمرزش گناهان نیز پاداشی است که خداوند به کسانی می دهد که همسایه ازآنان راضی باشد.
پیامبرخدا -صلی الله علیه وآله وسلم- فرمودند:
«مَن ماتَ ولَهُ جیرانٌ ثلاثة کُلُّهُم راضُونَ عنه غَفِرَ لَه؛هرکس بمیرد، در حالی که سه همسایه داشته باشد و همگی از او راضی باشند آمرزیده میشود.»( حسین بن محمدتقی، نوری، مستدرک الوسائل، ج8، ص422)
5- ریاست برقلبها و محبت و دوستی
همسایهی خوب داشتن، نعمتی ارزشمند است و همسایهی خوب بودن، محبتآور و رفیقساز است. همیشه دلها متوجه جایی میشود که دوستی و نیکی از آنجا بجوشد و بتراود. هر جا که شهدِ خیر باشد ، افراد هم گرد میآیند و افراد جامعه، دلگرم شده، محیط هم آباد میگردد.
نقش رفتار نیک در همسایگی و در ایجاد تجمعهای پرشکوه و الفتهای اجتماعی فراوان است. (جواد، محدثی، همان کتاب، ص78)حضرت علی -علیه السلام - فرمودند: «مَن حَسُنَ جِواره کَثُرَ جیرانُه؛ آنکه همسایگیاش نیکو باشد، همسایگانش روز افزون میشوند.»( عبدالواحدبن محمد، آمدی، همان کتاب، ج7، ص49)
هرچه روحیه دینی و اخوّت اسلامی میان افراد جامعه حاکم باشد، به همان اندازه رابطهها نزدیکتر و صمیمیتر و فاصلهها کمتر وکمتر میشود و دو همسایه، بازوی یکدیگر میشوند و در غم و شادی و راحت و رنج، شریک هم میگردند. ( جواد، محدثی، همان کتاب، ص77-78)
حسن خلق محبوبترین و ارزشمندترین عمل نزد خدا پس از واجبات الهی است.
خوشخویی، براساس روایات، نه تنها سبب نشاط زندگی فردی و اجتماعی و موجب آبادانی دیار و فزونی روزی و محبوبیت است، بلکه موجب نجات آدمی و آمرزش گناهان او و زمینهساز قُرب به پیامبراکرم -صلی الله علیه وآله وسلم- در روز قیامت و بهرهمندی از شفاعت آن بزرگوار است. ( عبدالله، جوادی آملی، مفاتیح الحیاة، ص333)
حسن خلق در فرهنگ اسلام از رحمت الهی ریشه میگیرد که خدای مهربان با معرفی پیامبر به عنوان الگوی برتر حسن خلق (سوره قلم(68)، آیه4)در خطاب به آن گرامی میفرماید: به سبب لطف و رحمت خدا بود که با آنان نرمخویی و مهربانی کردی و اگر درشتخوی و سخت دل بودی، قطعاً از گرد تو پراکنده شده بودند. ( سوره آل عمران(3)، آیه159)
محبت به سوی مشابهت و مشاکلت میراند و قدرت آن سبب میشود که محبّ به شکل محبوب درآید. محبّت مانند سیم برقی است که از وجود محبوب به محبّ وصل گردد و صفات محبوب را به وی منتقل سازد. ( حسین، احمدی، شرح مطهر بر احادیث نبوی، ص176)
6-سعادت دنیا وآخرت
برخورداری از همسایه صالح از عوامل سعادت انسان است. انس و الفت با چنین انسانهایی در واقع شکرگزاری نعمت و قدر دانی از لطفی است که خداوند در حق ما نموده است. محیط و معاشرتهای محلهای چه در بُعد مثبت و چه در بُعد منفی بر روانهای آدمیان اثر میگذارد. (نشریه ندای انصار،شماره16؛اخلاق همسایه داری(سایت موسسه انصارالحسین -علیه السلام-)
به قول شهید مطهری:
«روح انسان حساس است و بدون آن که خود شخص متوجه باشد صلاح و فساد از فردی دیگر به سرایت میکند. »( مرتضی، مطهری، حکمت ها واندرزها، مؤسسه تحقیقات و نشر معارف اهل البیت - علیهم السلام -، 1384، ص281)
امام علی -علیه السلام –فرمودهاند:
“همنشینی با هواپرستان فراموش خانه ایمان است.” ( ابن شعبه، حرانی، همان کتاب، ص319)
همسایه خوب چون گلی خوشبوی با رایحه خود جان آدمی را معطر میسازد، روح و روان را صفا میدهد و طراوت زندگی را افزون میسازد، اما همسایه ناشایست چون مادهای متعفّن مشام
مجاورین خود را آزرده و نه تنها محیط زندگی را به مردابی آلوده تبدیل میکند بلکه حالات درونی و افکار و گرایشهای همسایگان خود را خدشهدار میسازد.
حضرت علی- علیه السلام- به پیروان خویش تذکر میدهند:
«با کسی همسایه شوید که از وی در امان باشید و خوبی او در نگذرد.» ( عبدالواحد بن محمد، آمدی، غررالحکم، ص369)
پیامبر گرامی اسلام -صلی الله علیه وآله وسلم- فرمودند:
«مِن سَعَادةِ المَرءِ……….اَلجَارُ الصَّالِحُ ؛ ازسعادت مرد……[داشتن] همسایه صالح است.» ( عبدالرسول، پیمانی، همان کتاب، ص476، ح4679)
و مفهوم سخن پیامبر که فرمودند: «به بهشت نمیرود کسی که همسایه از شرش در امان نباشد.» (همان، ح4680 )این است که خوب همسایهداری کردن، موجب بهشت رفتن است.
در زندگی دنیایی نیز زندگی آرام و سعادت بخش بستگی به وجود همسایه دارد؛ چرا که اگر انسان در محل زندگی و بین همسایهها آرامش داشته باشد بخشی از سعادت دنیوی او تأمین میباشد. در عرف جامعه معروف است که میگویند: «دوری ودوستی» این مطلب ریشه روایی هم دارد که توصیه شده با بستگان ارتباط داشته باشید؛ ولی با هم همسایه نباشید که زمینه کینه و ناسازگاری را فراهم میسازد. ( سایت تبیان)
پیامبراکرم -صلی الله علیه وآله وسلم- فرمودند:
«صِلُوا قَراباتِکُم ولاتَجاوِرُوهُم فَاِنَّ الجَوارَ یُورِثُ بَینَکُمُ الضَّغائِن؛ با خویشاوندان ارتباط داشته باشید [ونیکی کنید]؛ ولی همسایهشان نشوید که همسایگی میانتان باعث کینهها میشود.»( همان، ص474، ح4657)
7-افزایش روزی
یکی دیگر از آثاری که همسایه دارد این است که باعث افزایش رزق میشود؛ با کمی جستجو در آیات الهی متوجه میشویم که رزق با هم خانوادههای خودش 123 مرتبه در قرآن به کاررفته است.
رزق گاهی به عطاء دائمی اطلاق میشود، خواه دنیوی باشد یا اخروی و گاهی به نصیب و بهره و گاهی به غذایی که وارد جوف میشود. ( حسین بن محمد، راغب اصفهانی، همان کتاب، ص85)
- آیاتی که دلالت بر رزق مادی میکنند.
«ای کسانی که ایمان آوردهاید، ازنعمتهای پاکیزهای که به شما روزی
کردهایم، بخورید و خدا را شکرکنید اگر تنها او را میپرستید.» ( سوره بقره(2)، آیه172)
-آیاتی که دلالت بر رزق معنوی میکنند.
«هرگز کسانی را که در راه خداکشته شده اند، مرده مپندار، بلکه زندهاند که نزد پروردگارشان روزی داده میشوند.» ( سوره آل عمران(3)، آیه169)
رزق انواع مختلفی دارد: رزق حسن ( سوره حج(22)، آیه58)، رزق کریم ( سوره انفال(8)، آیه74)، رزق حلال(سوره نحل(16)، آیه114) ، رزق حرام، زرق گشاده(سوره اسراء(17)، آیه30) ؛ و همچنین نیت گناه، باعث کم شدن رزق میشود که نمونه آن در سوره قلم آیات20و 21 آمده است.
امام صادق -علیه السلام - فرمودند:
«تا میتوانید با همسایگان نیکو رفتار کنید، زیرا خدای عزّوجلّ به آن امر فرموده است.» ( شیخ صدوق، امالی صدوق، همان کتاب، ص441، ح586)
و نیز فرمودند:
«حُسنُ الجِوارِ یزیدُ فی الرِّزقِ؛ نیکو رفتاری با همسایگان، رزق را افزایش میدهد.»( محمدباقر، مجلسی، همان کتاب، ج71، ص153، ح14؛ محمد بن یعقوب،کلینی، همان کتاب، ج2، ص666)
درحدیث دیگری ازایشان میخوانیم: از قرض دادن نان، خمیر و آتش (به همسایه) مانع نشوید، که موجب فزونی روزی، و از خصال محمود است. ( محمدباقر، مجلسی، مرآت العقول، ج19، مصحح: هاشم رسولی، ج19، بیچا، تهران، ص434)
پنجمین فروغ ابدیت میفرمایند: شیعه علی -علیه السلام- کسی است که برای همسایگان خود مایه برکت باشد و با معاشران خویش در صلح و صفا به سر برد. ( ابن شعبه، حرانی، همان کتاب،ص344)
داشتن رفتار نیکو با همسایگان و تعاون و احسان به یکدیگر یکی از مواردی است که سبب افزایش رزق و روزی میشود.
8- رفع بلا
طبق روایات خداوند به برکت مکه عذاب را از اهل آن و به برکت پیامبراکرم -صلی الله علیه وآله
وسلم- بلا را از مکه و مدینه دور کرده است، وجود همسایه مؤمن باعث رفع بلا از همسایه می شود.
پیامبراکرم -صلی الله علیه وآله وسلم-دراین خصوص فرمودند:
«اِنَّ الله تعالی لَیَدفَعُ بالمُسلِم الصَّالِحِ عَن مِأَةِ اهلِ بیتٍ مِن جیرانِهِ البَلاءَ؛ به راستی خداوند بلند مرتبه به واسطه مسلمان درستکار، بلا را از اهل صد خانهی همسایه اش دور میکند.»( عبدالرسول، پیمانی، همان کتاب، ص473، ح4651)
نتیجه گیری
از تحقیق درباره آثار رعایت حقوق همسایه نتایج زیر حاصل گردید:
مهمترین آنها آبادانی زمین و طولانی شدن عمر است چرا که همسایگان خوب با همکاری مناسب به افزایش تولید و ثروت جامعه کمک میکنند.
از دیگر آثار همسایهداری محبت خدا و رسول خدا -صلی الله علیه وآله وسلم- است که با احسان و رعایت حق همسایه میتوان محبت خدا و رسول را به سمت خود جلب کرد و محبوبشان شد. انسان با برخورد مناسب با همسایه میتواند جواز ورود به بهشت را داشته باشد و همچنین یکی از چیزهایی که سبب آمرزش گناهان میشود نیکو همسایهداری است.
میتوان با رفتار مناسب با همسایه بر قلب آنها ریاست کرد و محبت و دوستی آنها را به خود جلب کرد و سعادت دنیا و آخرت را برای خود رقم زد؛ اکثر انسانها به دنبال راههایی برای زیادشدن روزی و جمع آوری مال و ثروت هستند. یکی از مواردی که سبب افزایش روزی می شود احسان به همسایگان است.
فهرست منابع
*قرآن کریم
* نهج البلاغه
منابع فارسی
1- احمدی، حسین، شرح مطهر بر احادیث نبوی، چاپ اول، انتشارات یاقوت، چاپ یاسین، 1384هـ ش.
2- پیمانی، عبد الرسول، محمد امین شریعتی، نهج الفصاحه (سخنان و خطبههای رسول مکرم اسلام)، چاپ هفتم، بیجا، انتشارات خاتم الانبیاء، 1388هـ ش.
3- تقوی، سیدرضا، چهل چشمه معرفت، چاپ سوم، تهران، نشرنخیل، 1385هـ ش.
4- جوادی آملی، عبدالله، مفاتیح الحیاه، چاپ صد و سیزدهم، قم، مرکز نشر إسراء، 1392هـ ش.
5- شبر، عبدالله، اخلاق شبر، مترجم: محمدرضاجباران، چاپ نهم، بیجا، مؤسسه انتشارات هجرت، 1382هـ ش.
6- طباطبایی، محمدحسین، تفسیرالمیزان، ج2، چاپ پنجم، ،قم، انتشارات جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، 1417هـ ق.
7- فیض کاشانی، ملاحسن، تفسیرصافی، تهران، انتشارات الصدر، 1415هـ ق.
8- محدثی، جواد، اخلاق معاشرت، چاپ سی و سوم، قم، مؤسسه بوستان کتاب، 1391هـ ش.
9- محمدی ری شهری، محمد، میزان الحکمه، قم، موسسه علمی فرهنگی دار الحدیث، 1387هـ ش.
10- مطهری، مرتضی، حکمتها و اندرزها، مؤسسه تحقیقات و نشر معارف اهل البیت - علیهم السلام -، 1384هـ ش.
منابع عربی
1-ابن بابویه، محمد بن علی ، امالی صدوق، مترجم:محمدباقرکمره ای، تهران، ناشرکتابچی، 1376هـ ش.
2- آمدی، عبدالواحد بن محمد، غرر الحکم و درر الکلم، تهران، دفتر نشر فرهنگ اسلامی، ١٣٧٨هـ ش.
3- حرانی، ابن شعبه، تحف العقول عن آل الرسول، قم، انتشارات شریف رضی ، 1404هـ ق.
4-راغب اصفهانی، حسین بن محمد، مفردات الفاظ القرآن، بیروت، دارالشامیه، بیتا.
5- سبحانی تبریزی، جعفر، التوحید و الشرک فی القرآن، چاپ دوم، قم، مؤسسه امام صادق - علیه السلام -، 1426هـ ق.
6- شعیری، تاج الدین، جامع الاخبار، قم، انتشارات رضی، 1363هـ ش.
7- شیخ الاسلامی، حسین، غررالحکم، چاپ چهارم، قم، انتشارات انصاریان، 1378هـ ش.
8- مجلسی، محمد باقر بن محمد تقی، بحارالانوار، ج70، 71، 72، 75، بیچا، تهران، دارلاحیاء التراث العربی، بیتا.
9- ـــــــــــــــــــــ، مرآت العقول، مصحح: هاشم رسولی، ج19، بیچا، تهران، 1363هـ ش.
10- نوری، محدث (حسین بن محمدتقی)، مستدرک الوسائل و مستنبط المسائل، ج2، 8، 11، 21، قم، مؤسسه آل البیت - علیهم السلام -، 1408هـ ق.
فرم در حال بارگذاری ...
آخرین نظرات