آداب الطلاب
زیبا فریدونی فاطمه احمدی مقدم
چکیده
در پژوهش حاضر بر اداب طلبه پرداخته شده چرا که ممکن است برادر و خواهر طلبه در سطح بسیار بالایی باشند اما در عین حال آداب و عرفیات طلبگی را ندانند و یا عمل نکنند. و همچنین آداب و رسوم طلبگی غیر از افعال حرام و مکروه است، زیرا یک عمل ممکن است حرام نباشد ولی برای مقام روحانیت سبک و خفیف جلوه کند از این رو آداب و خصائل نیک و بد طلبه پرداخته شده است و همچنین برای رونق تحقیق و برکت آن از احادیث و آیات و روایات قرانی پس از تفحص و جستجو آورده شده است. مقدمه در پژوهش حاضر به صورت مختصر و مفید با زبانی ساده درباره عواملی بحث می کند که به طور جدی جزء آداب تحصیل که باعث پیشرفت طلاب علوم دینیه است می پردازد. در احادیثی از حضرت امیر علی علیه السلام است که می فرمایند: العلم یرفع الوضیع، و ترکه یضع الرفیع؛ علم دانش آدم پست را بلند مرتبه می سازد و ترک ان انسان بلند مرتبه را پست می گرداند. اذا ارذل الله عبدا حظر علیه العلم؛ هر گاه خداوند بخواهد، بنده ای را پست و خوار کند او را از علم و دانش بی بهره می سازد. آفه العلم ترک العمل به، آفه العمل ترک الاخلاص فیه؛ آفت علم عمل نکردن به آن است، آفت عمل اخلاص را در ان رعایت نکردن است. آفه الفقها عدم الصیانه، آفت فقیهان خویشتنداری نکردن است. پیشینه در آیات و روایات قرآنی به خصوصیات و صفات پسندیده و ناپسند پرداخته شده است همانطور که در حدیثی مولایی متقیان بیان می دارند که: ای طالب علم، همانا دانشمند را سه علامت است: 1- علم2- خویشتن داری و3- خاموشی و عالم نما را سه علامت است: 1- با نافرمانی نسبت به مافوق خود جر و بحث و کشمکش می کند2- به وسیله چیرگی به زیر دست خود ستم می کند3- از ستمکارن پشتیبانی می نماید.
تعریف طلبه واژه “طلبه” از ریشه طلب به معنی خواستن و طالب چیزی بودن می باشد و همچنین به معنی درخواست کردن نیز می باشد. حال در این پژوهش منظور از خواستن یا طالب علم ، صفات پسندیده و عوامل و خصوصیات هایی که باعث می شود یک طلبه چیزهایی را درخواست کند که موجب پیشرفت او در تمام امور نیک شود و از خواستنی های هوای نفس دوری کردن و تهذیب و تزکیه نفس است. واژگان کلیدی: طلب ، خواستن،
درخواست بیان مسأله شکی نیست در این که محل تعلیم و تربیت در علوم دینی حوزه های علمیه است و از مسائلی که لازم است سلسله روحانیون و طلبه ایدهم الله تعالی به آن کاملا توجه کنند تهذیب اخلاق و تزکیه نفس است و عالمان دینی جانشینان و وارثان حقیقی انبیاء هستند لذا لازم است از کسانی که می خواهند در این راه قدم بردارند موانع پیشرفت خود را شناخته و برای رفع و مقابله با آن ها و عمل به صفات پسندیده تلاش نمایند. هدف و ضرورت تحقیق بدون تردید تزکیه نفس اساسی ترین مقصد انبیاء عظام علیهم السلام می باشد و از نظر قرآن کریم مقدم بر تعلیم است مخصوصا در مورد طلاب و روحانیون که طبعا نیاز به مطالعه کتاب و پژوهش های اخلاقی و تربیتی است لذا روی همین اصل پژوهشی با عنوان آداب طلاب پرداخته می شود.
فرم در حال بارگذاری ...
آخرین نظرات