روش های صحیح یادگیری و مطالعه از
زهرا کریمی مدانی
چکیده
یادگیری: کسب اطلاعات ، اندیشه های تازه، مهارتهای مختلف است که از مهم ترین تعریف آن تغییر نسبتاً پایدار را می گویند که از تجربه یا تمرین پدید آمده است. روش یادگیری و مطالعه ای که در کشورما وجود دارد الهام گرفته از کشورهای غربی همچون آمریکا است که امروزه با سعی و کوشش محققان ایرانی در حال تغییر این روش هستیم البته برای برآوره شدن بهتر این هدف احتیاج به زمان داریم که در سال هایی قدمهای مثبت اما ناکافی برداشته شده است که این یادگیری هرچه پیش تر در ارتباط با تصاویر یا طبیعت که مشاهده ذهنی است موفق تر است. یادگیری انواع گوناگونی چون : حوزه شناختی، حوزه عاطفی، حوزه روانی حرکتی، مشاهده ای شناختی دارد که هر یک بحث جداگانه و مختص به خود دارد. مراحل آموزش یادگیری در حد تسلط باید بر اساس هدف و رفتارهای نخستین آغازین و ارزشیابی تکوینی صورت بگیرد. برای رسیدن به مطالعه برتر صورت های اساسی وجود دارد که شامل پیش مطالعه طرح سوال مطالعه و روزنامه وار مطالعه و یادداشت برداری و …. می شود. مطالعه کننده در بردارنده اصول و شرایطی است که می بایست یک مطالعه کننده در هنگام مطالعه دارا باشد و رعایت این اصول لازم است تا مطالعه دلپذیر انجام شود. این اصول در بردارنده هدف، تصویر ذهنی مثبت ، بهداشت تن و روان، زمان مطالعه ، مکان مطالعه و برنامه ریزی می باشد.
کلید واژه: یادگیری، مطالعه، مطالب
مقدمه
فراگیری شیوه های صحیح مطالعه و یادگیری بر همگان واجب است چرا که اتخاذ شیوه های نادرست مطالعه و یادگیری به معنای فراهم آوردن زمینه انواع آفات می باشد که هر یک از این آفات بیانگر این امر است که هرگز نمی توان به کسب بازدهی مطلوب از اوقات مطالعه رسید. عدم توانایی در درک و به خاطر سپاری کلمات بدون فراموشی، عدم توانایی ارائه مطالب کتاب، شوق به مطالعه از مهم ترین آفات نادرست بودن شیوه مطالعه و یادگیری است. پس هر گاه بتوان به تصحیح شیوه مطالعه و یادگیری پرداخت ، آفات و عوارض مطالعه پایان خواهد یافت که مهم ترین این شیوه ها برای یادگیری و مطالعه شامل: تعیین هدف آموزش دهنده و دانش آموز، تعیین حد تسلط دانش آموز که بر اساس نمره یا درصد می باشد، اجرای آموزش گروهی، پیش مطالعه و غیره می باشد. تحقیقات نشان داده است یادگیری که همراه با مشاهده و در ارتباط با محیط باشد موفق تر است تا یادگیری و مطالعه به صورت طوطی وار به گونه ای که تنها مطالب را حفظ کرده و پس از مدتی فراموش شود.
تعریف یادگیری
منظور از یادگیری کسب اطلاعات، اندیشه های تازه، مهارتهای مختلف است که مهم ترین تعریف آن عبارت است از تغییر نسبتاً پایدار در رفتار ، شاخت یا عواطف که از تجربه یا تمرین پدید آمده است که در این عریف هر یک از تک تک این کلمات مفهومی خاص را می رسانند. منظور از تغییر یعنی: تحولی دردانسته های ما پدید آید البته لازم به ذکر است بدانیم هر یادگیری سبب تغییر در آدمی می شود اما هر تغییری سبب یادگیری نمی شود. به طور مثال: کسی که در سانحه ی تصادف پایش آسیب دیده است باعث تغییر در او شده است که چیزی به یادگیری او اضافه نمی شود. یادگیری نسبتاً پایدار یعنی: تغییری که رخ داده است پایداری اش همیشگی نیست کسی که می داند هیجان برای او سم است اما باز با داشتن آگاهی دوباره سمت کارهای هیجان دار می رود. یا یادگیری که از تجربه به دست آمده است هنگامی که کودکی به جسم داغی دست می زند شروع به گریه کردن می کند. اگر این جسم را برای بار دیگر نزدیک کودک کنند از آن جسم دوری می کند چرا که سوختن دستش نوعی تجربه برای او به دست آورده است که باعث یادگیری شده است که به اجسام گرم نزدیک نشود. تجربه ممکن است اختیاری باشد یا اتفاقی که ما چیزی را با قصد و اختیار خود به سمتش برویم یا چیزی پیش بینی نشده اتفاق افتد تا منجر به تجربه شود که یادگیری حاصل شود.[1]
تاریخچه یادگیری و مطالعه درکشور ما:
بیش از صد سال است که یادگیری در کشور ما الهام گرفته از کشورهای غربی همچون آمریکا است و انقلاب عجیبی در یادگیری ما به وجود آورده است اما امروزه کشورهای غربی همچون اروپا در حال تغییر دادن روش های خود هستند. بارها شده است دیده ایم که دانش آموزان یا دانشجویان مطلبی را به صورت طوطی واری خوانده و حفظ می کنند و بعد از مدتی از خاطرشان می رود چرا که مطلب را درک نکرده اند. امروزه مدارس و دانشگاهها به این مطلب رسیده اند که آموزش باید همراه با دانش باشد و مهارت و تنها دانستن دانش کافی نیست اقدام کردند به آموزش از طریق کامپیوتر در مدارس و دانشگاه ها که مطالب صفحه به صفحه در کتاب را با تصاویر ویرایش شده نشان می دهند. تحقیقات اخیر نشان داده است که این روش باعث شده است کیفیت یادگیری را افزایش دهد و منجر به افزایش قوه ذهنی می شود البته برای برآورده شدن بهتر این هدف احتیاج به زمان داریم که تحقیقات نشان داده است یادگیری که در ارتباط با طبیعت یا تصاویر باشد موفق تر است. در سالهای اخیر قدم های مثبت اما ناکافی در کشورهای برداشته شده است که به صورت مختصر به آن ها می پردازیم.
2- انواع یادگیری
1-2- یادگیری حوزه شناختی
در این حوزه شناخت ها ماننده دانستن، فهمیدن، دچار تغییراتی می شوند که فهمیدن به این معناست که فرد هدف اصلی موضوع را درک می کند و آن را به صورت دیگر خلاصه کند و توضحی دهد. و دانستن به این معنا که فرد چیزی را از قبل می دانسته یا پیش زمینه ای نسبت به آن داشته است.
2-2- یادگیری حوزه عاطفی
در این بخش یادگیری مربوط به انگیزه ها، عواطف و احساسات و ارزش هاست که انسان باید بداند چه زمان چه عواطف و انگیزه ها را از خود نشان دهد و چه عواطفی را مهار کند. به طور مثال هنگامی که کودکمان که در آستانه یادگیری است با چیز غیرقابل تصوری مانند نامرتب کردن خانه مواجه شدیم خشم خود را مهار کنیم با قرآن خواندن، و هنگامی که کار مثبتی انجام داد از او تعریف کنیم. از موارد دیگر یادگیری عاطفی و شناخت ارزش های اخلاقی همدلی، احترام به والدین ، نوع دوستی است.
3-2- یادگیری حوزه روانی – حرکتی
این نوع یادگیری عبارتست از حرکات کلی بدن مانند ورزش، حرکات هماهنگ ظریف تایپ و رانندگی، رفتارهای ارتباطی غیرکلامی نظیر حرکات بدن و نمایش ، ارتباط کلامی مانند سخنوری و اصلاح گفتار.
4-2- یادگیری مشاهده ای
بسیاری از یادگیری های انسان با مشاهده صورت می گیرد. دورکن مهم این یادگیری الگو و یادگیرنده هستند. یادگیرنده باید بلاواسطه الگویی را که می بیند تجسم کند. بدین صورت که در هنگام مواجه شدن با یک ملکه یا داده ای ذات که قصد به خاطر سپاری آن را داریم، می بایست به تجسم آن کلمه یا کلمات که بدان اشاره دارند بپردازیم. به طور مثال به جای تکرار کلمه هندوانه به تجسم الگوی آن بپردازیم که باعث می شود آن اطلاعات در حافظه بماند.
نظریه یادگیری مشاهده ای می تواند در آموزش مهارتها و موضوع های مختلف یاری دهد. موارد استفاده این نظریه را به صورت زیر خلاصه می کنیم:
1-4-2- آموزش رفتارها و مهارتهای تازه
بسیاری از رفتارها و مهارتهای تازه مانند تلفظ لغات زبان خارجی ، انجام فعالیت های ورزشی، خوش نویسی، حل مسایل مختلف درسی، طرز لباس پوشیدن و …. عمدتاً از راه مشاهده رفتار دیگران آموخته می شوند. معلمان یکی از الگوهای ارزشمند در زندگی دانش آموزان هستند. آنها باید از این امکان یادگیری حداکثر استفاده را بنمایند. بنابراین باید تمام کارهای مربی تا حد امکان به صورت عملی باشند به گونه ای که دانش آموز یا دانشجو بتواند مشاهده کند.
2-4-2- تشویق وترغیب رفتارهای قبلا آموخته شده
مشاهده رفتار دیگران نه تنها منجر به یادگیری رفتارهیا تازه می وشد بلکه یادگیری های قبلا آموخته شده را که به دلیل نبودن وقت لازم یا دلایل دیگر را که از فرد سر نمی زند نیرومند می سازد. مشاهده رفتار دیگران به مامی گوید کدام یک از رفتارهای قبلا آموخته شده خود را به کاربندیم.
3-4-2- جلب توجه یادگیرندگان
وقتی که یک کودک در مهد کودک با یک اسباب بازی که مدتی است مورد توجه کسی قرار نگرفته با اشتیاق بازی می کند کودکان دیگر خواستار آن اسباب بازی می شوند حتی اگر پس از به دست آوردن اسباب بازی به راه های دیگر بازی کند یا تنها آن را بغل کند که از این راه می خواهد توجه کودکان را به اسباب بازی جلب کند.[2]
5-2- یادگیری شناختی
در این روش یادگیری موجود زنده به طور طوطی وار نیست بلکه احتیاج به توجه و دفت کافی است . موجود زنده روابط بین اجزا را درک می کند و سپس با درک روابط بین محیط و خودش به موضوع به عنوان هدف یا نقشه می نگرد و در ذهنش برای آن نقشه می کشد به طور مثال: شامپانزه ای را درون قفس می گذارند و موز را دور از دسترس او قرار می دهند در این هنگام شامپانزه بیرون قفس را به طور کلی درک می کند و به موز به عنوان هدف نگاه می کند و به فکر نقشه کشیدن برایش می افتد سرانجام با استفاده از چوبی در قفس موز را به داخل قفس می آورد.
در واقع نوعی کنش متقابل یا تعامل بین جاندار و محیطی که در آن زندگی می کند نقش اساسی دارد که در مکتب گشتا زندگی تعاملی خلاق است که بدون وقفه بین جاندار و محیط و زندگی او جریان می یابد. این تعامل یا مبادله بین شخص و محیط به دو صورت انجام می گیرد یکی برونی است که سازگاری نام دارد و دیگری درونی است که سازمان نامیده شده است.
1-5-2- سازگاری
جنبه برخورد و سازش با محیط را در تعامل بین فرد و محیط نشان می دهد. وقتی که انسان می آموزد تا با محیط خود به طور موثر مقابله کند گویند که وی با محیط به سازگاری می پردازد. از سوی دیگر وقتی که احساس کرد رفتار کنونی برای مقابله با محیط کفاف نمی کند تصمیم می گیرد در رفتار خود تغییر ایجاد کند. به طور مثال کودکی که به سینه مادر عادت کرد هنگامی که ناگزیر است از سینه مادر جدا شود خود را با پستانک مطابق می دهد.[3]
2-5-2- سازمان
سازمان دادن یک تمایل فطری که سبب می شود آنها بتواند ساختمانها و تجارب پراکنده خود را در هم ادغام کرد و سطح بالاتری به وجود آورند. در واقع این دستگاه از یک کلیت منسجم تشکیل شده و دارای نظم خاصی است. لازم به تأکید است که سازمان و سازگاری دو جنبه مکمل یک مکانیسم واحد هستند اولی جنبه درونی مسئله را تشکیل می دهد و دومی جنبه بیرونی آن است. که با سازمان دادن و سازگاری یادگیری نظام می بخشد.
3- مراحل آموزش برای یادگیری در حد تسلط
1-3- تعیین هدفهای آموزش
نخستین مرحله روش آموزش برای یادگیری در حد تسلط است. البته در روش آموزش برای یادگیری در حد تسلط بر هدفهای اموزش دقیق و رفتاری تأکید می شود. بنابراین معلم در آماده سازی مقدماتی کار خود پس از ورود به کلاس با روش آموزشی مبتنی بر یادگیری در حد تسلط لازم است هدفهای آموزشی خود را در قالب هدفهای دقیق رفتاری تهیه نماید.
2-3- تعیین رفتارهای ورودی و سنجش آغازین
معلم باید به تهیه رفتارهای ورودی برای هدفهای آموزشی اقدام کند. برای این منظور لازم است همه هدفهای خود را به دقت مورد بررسی و تحلیل قرار دهد و اطلاعات و مهارتهای پیش نیاز ضروری برای یادگیری لازم است را تعیین کند آنها را به صورت رفتارهای ورودی بنویسد. پس از تعیین رفتارهای ورودی مورد نیاز هدف های آموزشی نوبت به تهیه سنجش آغازین یا ارزشیابی آغازین می رسد. هدف از این ارزشیابی آن است که معلم پیش از شروع به آموزش، تعیین کند که دانش آموزان و دانشجویان آمادگی لازم را برای شروع درس تازه دارند یا نه، تا اگر آمادگی ندارند در آن ها آمادگی ایجاد کند.
3-3- تعیین حد تسلط
دو نوع ارزشیابی تکوینی و تراکمی مورد استفاده قرار می گیرد که برای هر دو آن ها تعیین حد تسلط لازم است. ارزشیابی تراکمی یا آزمون جامع نهایی معمولاً در پایان درس اجرا می شود و نتایج آن برای تعیین اینکه یادگیرندگان مطالب درسی به حد تسلط رسیده اند یا نه مورد استفاده قرار می گیرد و ملاک تسلط در این نوع ارزشیابی معرف سطح نمره 5/17 -20 است. ارزشیابی تکوینی در پایان هر مرحله یا واحد آموزشی اجرا می شود و هدف آن تعیین نقاط ضعف و قوت فعالیت و تدابیر اموزشی معلمین و استادان و دانش آموز یا دانشجویان است و ملاک تعیین آن درصد است که 85-90درصد را د رحد تسلط دانسته اند.
4-3- اجرای آموزش گروهی
هر چند که روش آموزش برای یادگیری در حد تسلط به طور عمده یک روش آموزش فردی است با این حال این آموزش به طریق گروهی اجرا می شود یعنی، از طریق یک معلم چندین یادگیرنده یا به صورد دیگر آموزش معلم یا استاد را دریافت می کند. این عمل به روش های مختلف انجام می شود: بحث گروهی راه اندازی کارگاه های آموزشی، فعالیت های آزمایشگاهی بدین صورت که اگر استاد مطالب یک فصل را بین دانشجو یا دانش آموزان یک گروه تقسیم کند و از آن ها بخواهد هر کدام مطلب مربوط به صفحه خود را توضیح دهد.
5-3- تجدید نظر در طرح آموزشی
پس از به دست آوردن نتایج ارزشیابی نهایی و تعیین میزان توفیق یادگیرندگان ، معلم می تواند به قضاوت درباره اثربخشی طرح آموزشی و فعالیت های خود در رابطه با آنچه به یادگیرندگان آموزش داده است بپردازد. در صورتی که نتایج به دست آمده نشان دهند که او نتیجه کامل به دست نیاورده باید تجدید نظر در مراحل اقدام کرد و به رفع نواقص پرداخت.[4]
1-4- بخش پیش مطالعه
مراحل پیش مطالعه به منظور کسب آمادگی برای انجام مطالعه اصلی طراحی گردیده است مانند ورزشکاری که با نرمش کردن و گرم کردن امکان بهترین بهره برداری را برای خود فراهم می کند. این مرحله قبل از مطالعه اصلی و درس دادن استاد آغاز می شود که به مدت 15-20 دقیقه انجام می شود. بررسی کتاب پیش از درس دادن استاد باعث می شود مطالعه ای دلپذیر ایجاد شود. در بررسی اجماعلی فصل مورد مطالعه، نگاهی کوتاه بر تصاویر، جداول، نمودارها، نکات برجسته و تیترها ، تیترهای فرعی و اصلی و پرسشهای آن فصل می اندازیم تا ذهن را علاوه بر آماده سازی دریافت داده ها به ترسیم ذهنی نیز بپردازیم.[5]
2-4- سوال گذاری
این نه تنها مهم ترین بخش اول نظام مطالعه، که از مهم ترین مراحل کل نظام مطالعه محسوب می شود و از تاثیر زیادی در اندازه یادگیری و مطالعه دارد. همان گونه که ابتکار، اختراع و کشف را به دنبال دارد. طرح سوال نیز در هنگام مطالعه به افزایش یادگیری و مطالعه بهتر کمک می کند بر این مبنا سوال گذاری از چند زاویه موجب بهبود در مطالعه می شود. از سویی فعالیت مغز افزایش می یابد و وظیفه ای شخص که یافتن پاسخ از متن مورد مطالعه است تعیین می گردد، توجه دقت را بالا می برد و باعث تمرکز حواس می شود برای طرح سوال می توان از پرش هایی که در پایان فصل است استفاده کرده یا خود مبادرت به طرح سوال کنیم.
3-4- مطالعه روزنامه وار
از آنجا که خواندن روزنامه بخشی از کار روزانه بسیاری از افراد جامعه است ضروری است درباره چگونه خواندن مطالب روزنامه وار کتاب سخن بگوییم. در ابتدا صفحه مورد نظر را باز کرده و به خواندن تیترهای آن می پردازیم. خبرها یا خبر مورد نظر خویش را بر اساس مطالعه تیترها انتخاب می کنیم که تیترهایی که به صورت درشت نوشته شده است که تیتر اصلی نام دارد اطلاعاتی را در اختیار ما قرار می دهند و اگر مایل به کسب اطلاعات بیتشری باشیم به سراغ تیترهای فرعی می رویم توجه داشته باشید در خواندن مطالب کتاب به صورت روزنامه از مطالب پس از خواندن آن عبور کنید و مجددبه عقب باز نگردید و آن مطلب را مطالعه نکنید.
هدفی که برای دوره ی آموزشی یادگیری خلاق در نظر گرفته شده درک کامل و خلاقانه، به خاطر سپاری همیشگی بقای مطالب بدون فراموشی و به خاطر آوری راحت و کامل.
مطالعه و یادگیری دو مطلب وابسته به هم هستند که هر یک بحث جداگانه ای دارند لازم به ذکر است که ابتدا باید یادگیری حاصل شود و سپس مطالعه در آن به وجود آید که هم اکنون ضرورتها وشرایط مطالعه مناسب را نام می بریم.
4-4- مطالعه و یادداشت برداری
در این مرحله با سرعت متناسب با متن، به مطالعه می پردازیم. بخش های ساده و تکراری را با سرعت بیشتر و بخش هایی که سنگین تر است و حاوی اطلاعات تازه، با سرعتی متعادل تر می خوانیم. به تدریج که به خواندن ادامه می دهیم نکات کلیدی استخراج می شود. همچنین با مطالعه همزمان یادداشت برداری نیز باید انجام شود که به تمرکز و افزایش دقت و ثبت نکات مهم کمک می کند و یادداشت برداری باید به صورت خلاصه انجام گیرد نه تمامی مطالب صفحات کتاب را که وقت زیادی صرف می شود و باعث می شود به باقی مطالب کتاب رسیدگی نشود.
5-4- نوشتن ایرادها و اشکال های خود
پس ازمطالعه مطلب مورد نظر قسمتی از متن را که مشکل داریم یا درک نمی کنیم در برگه ای یادداشت کرده و مدت زمانی را به صورت ویژه به خواندن مطالب بپردازیم و در صورت برخورد دوباره با مشکل یا عدم پاسخ دادن به آن به استاد یا سرگروه مراجعه کرده توجه داشته باشید هنگامی که به طور کلی از پاسخ دادن خود ناامید شدید به استاد مراجعه کنید.
6-4- مرور
مرحله مرور در چندین نوبت صورت می گیرد و اهمیت آن در افزایش زمان پایداری مطالب در حافظه است. مرور کردن به معنای یادگیری مطالب نیست، چرا که یادگیری در مراحل قبل انجام شده است و در این مرحله تنها یادآوری مطالب است که انتقال آن از حفظه کوتاه مدت به حافظه بلند مدت است. بهره گیری از اطلاعات کسب شده نیاز به نگهداری در جای مناسب دارد که جایگاه آن حافظه بلند مدت، تنها آن گروه از اطلاعات باقی خواهد ماند که مرور بیشتری شود. اولین مرور مطالب را تا 10 روز به صورت خلاصه در ذهن نگهداری می ند و دومین مرور 10 روز پس از مرور اول صورت می گیرد که مطلب را تا 20-30 روز در ذهن جای دارد و تا پنجمین مرور که باعث می شود مطالب تا 2 سال در ذهن باقی بماند که هر چه میزان مرور مطالب بیشتر باشد ماندگاری آن نیز در ذهن افزایش می یابد.[6]
5- شرایط مطالعه کننده
شرایط مطالعه کننده در بر دارنده اصول و شرایطی است ه می بایست یک مطالعه کننده در هنگام مطالعه دارا باشد رعایت این اصول لازم است تا مطالعه دلپذیر با کسب بیشترین بازدهی انجام شود.
1-5- هدف
نخستین مساله ای که در هنگام مطالعه به ذهن خطور می کند هدف است که به چه منظور و برای رسیدن به کدامین هدف مطالعه می کنیم. تعیین هدف از دو زاویه مورد بررسی قرار می گرد : هدف نهایی چیست؟ آیا هدف فراهم آوردن شرایطی بهتر در زندگی است که لازمه اش دانش وسیع است؟ یا کسب اطلاعات در زمینه ای خاص یا مرتبط با رشته تحصیلی یا پروژه تحقیقاتی است.
2-5- تصویر ذهنی مثبت و علاقه
مبنای هر حرکت رو به جلو تصویری است که از خود به گونه ای مثبت داریم. تصویر ذهنی بیانگر نوع نگرش خود به موقعیت و پیرامون است . در واقع می توان گفت تصویر ذهنی بیان کننده سطح توقع ما از روزگار و ترسیم آینده و سرنوشت ما است. وقتی حرکتی بر مبنای تصویر ذهنی مثبت آغاز گردید، امید و اعتماد به نفس و انگیزه ای مثبت ایجاد می گردد در واقع هنگامی که یک مطالعه کننده کتاب را در دست می گیرد باید باور داشته باشید که به راحتی می تواند از عهده مطالب کتاب برآِد هر نگرش منفی باعث تخریب مسیرهای هموار دریافت و اطلاعات می شودو سرنوشت زندگی را به صورت کلی تغییر می دهد.[7]
3-5- بهداشت تن و روان
از دیگر ویژگی هایی است که یک مطالعه کننده می بایست داشته باشد چرا که بهداشت تن و روان از اضطراب و عصبانیتی که از داشتن آرامش محروم است جلوگیری می کند. در کنار کسب آؤامش، مقابله با آشفتگی های روحی که باز دارنده علائمی چون افسردگی است. بهداشت تن و روان مسئله سلامتی، تغذیه، و ورزش را نیز شامل می شود چرا که نبود سلامتی نمی تواند جسم و روح را برای داشتن آرامش آماده کند و تغذیه نیز از مواردی که امکان حرکت در مسیر هموار را فراهم می سازد.
4-5- زمان مطالعه
بهترین زمان برای مطالعه زمانی است که تمایل به انجام مطالعه در آن زمان داریم که این قاعده ای فراگیر است که در آن هیچ محدودیت و اجباری وجود ندارد اما این نکته اثبات شده که مطالعه بلافاصله پس از خواب شبانگاهی نمی تواند تاثیر مطلوبی داشته باشد به علت ترشح هورمون سوماتوتروپین، که اثرات آن تا دقایقی پس از بیداری وجود دارد که در یادگیری و مطالعه اختلال ایجاد می ند که ترشح این هورمون از نیمه شب آغاز و تا بامداد ادامه دارد البته گروهی صبح را به دلیل استراحتی که مغز و بدن انجام داده است می پسندن که همه ی این ها به تمایل مطالعه خود شخص بستگی دارد لازم به ذکر است که پس از هر 45 دقیقه تا یک ساعت مطالعه به 15 دقیقه استراحت بپردازیم و زمان مطالعه به گونه ای زیاد نشود که بیش از ساعات عادی باشد که به روش زندگی ما آسیب بزند و انسان را دچار اختلال حواس و فراموشی می کند.
5-5- مکان مطالعه
بهترین مکان برای مطالعه ، خانه است که در آن زندگی می کنیم برتری خانه به دیگر مکانها، دلیل آشنا بودن با محیط و ارتباط با آن و در دسترس بودن آن است و کتابخانه مکان بعدی برای مطالعه است. به دلیل سکوت و آرامشی که در آنجا برقرار و دسترسی به منابع بیشتر فراهم است اما پارکها و گردشگاههای عمومی مکان مناسب برای مطالعه نیست به جهت رفت و آمدهای مکرر و صحنه های تازه و موقعیت های تغییر دهنده که باعث اختلال حواس می شود مکانی را که اختصاص می دهید از نور مناسب برخوردار باشد که از برخورد نور مستقیم و نوری که در آن فلورسنت است خودداری شود اتاق از دکوراسیون منظمی برخوردار باشد و حرارت کمی در آنجا باشد چرا که حرارت زیاد باعث خواب آلودگی می شود. تا انجا که در امکان است از آلودگی صداهای آزاردهنده بکاهید.[8]
برنامه ریزی:
برنامه ریزی برای رسیدن به هدف است که برنامه های بلند مدت حکایت از خواندن منابعی مشخص در فاصله زمانی طولانی است که حکایت یک تا 3 سال است . برنامه های بلند مدت در گروه برنامه های کوتاه مدت که روزانه یا هفتگی است تحقق می یابد در برنامه ریزی هفتگی می توان به برنامه ریزی برای هر روز پرداخت و در صورت اجرای عدم بخشی از آن، آن را به روز بعد موکول کرد. یکی از ویژگی های برنامه ریزی ضامن اجرای تحقق برنامه ها است و برنامه ریزی باید توسط شخص خود انجام گیرد چرا که هر شخص از شرایط خود به خوبی آگاه است در برنامه ریزی انسان باید برای بقای کارهایی ساعت مشخصی را معین کند.
نتیجه گیری
یادگیری و مطالعه از اشتیاق حاصل می شود و انسانی که مشتاق باشد به موضوع علاقه پیدا می کند که این اشتیاق از دید مثبت به خود به وجود می آید و علاوه بر اشتیاق باید برنامه ریزی داشته باشد و بقای مهارتها و تکنیکهای مطالعه را رعایت کند تا بتواند پیش ترین کسب باز دهی مطالعه را داشته باشد هدفی که برای دوره آموزشی مطالعه و یادگیری خلاق در نظر گرفته شده است درک کامل و خلاقانه و به خاطر سپاری همیشگی مطالب بدون فراموشی است که برای رسیدن به این هدف والا باید بقای این موارد که ذکر کردیم رعایت شود.
فهرست منابع
- فهند ژ، محبوبه، یادگیری پژوهش محور، ج 1، 1383
- سیف ، علی اکبر، روانشناسی یادگیری و آموزش، ج 13، 1383
- سرکار آرانی ، محمد رضا، فرهنگ آموزش و یادگیری، ج 3، 1392
- شجری، ف، یادگیری خلاق، ج 1، 1377
- سالاری فر، محمد رضا، روانشناسی ، ج 1، 1389
[1] ن.ک. محمد رضا سرکار آرانی، 1392، ج 1، ص30
ن.ک«مجبوبه فهندژ، سید حسین معصومی» ، 1384، ج 1، صص 9، 10،11
[2] ن.ک: همان، صص 291، 292
[3] ن.ک، محمد رضا سالاری فر، 1389، صص 66، 67، 68، 73، 74
[4] ن.ک«همان: صص 412، 413، 414، 415، 416، 417، 418»
[5] ن.ک ف.شجری ، 1377، ج 1،صص 187، 188، 190، 191
[6] همان: صص 113، 198، 199
[7] همان: صص 115، 116، 119
[8] همان: صص 124، 125، 126
فرم در حال بارگذاری ...
آخرین نظرات