زيبايي هاي عصر ظهور
زينب شكرائي فر
چكيده :
ظهور امام عصر ،بركات مادي و معنوي بسياري را به همراه دارد كه از هر كدام از آن ها غافل شويم يك قسمت از اين زيبائيها و بركات را از دست داده ايم .زيباترين شگفتي هاي ظهور حضور خود امام در بين مردم است در حالي كه هم بيست و هفت حرف علم به همه داده شده و عقل ها كامل مي شود و همه گمراهان هدايت مي شوند.ثروت زياد شده و عمرها طولاني مي گردد،همه بيماران شفا يافته ،عدالت در همه جا و همه چيز گسترده شده و قضاوت ما بر اساس واقعيت ها انجام مي گيرد.بخاطر اين در زمان ظهور هيچ احساس نيازي و خلائي نيست نه خلا مادي،نه خلا معنوي .امام به همه نيازهاي انسان پاسخ مي دهد و انسان در كمال امنيت و آرامش به بندگي خدا مي پردازد .حالا كه اينقدر زمان ظهور زيباست .چرا ما با دعا براي ظهور انتظار آن زمان را نمي كشيم .چرا به سختي ها عادت كرده ايم و از خدا گشايش امورمان را كه همان فرج امام زمان است نمي خواهيم .اگر همه ي ما دست به دست هم دهيم و اماممان را بشناسيم و متحدانه براي ظهور دعا كنيم قطعاً امام زمان زودتر ظهور مي كند و همه ما توانسته ايم قدمي در راه ظهور امام زمان برداريم .كتابهاي روايي در مورد اتفاقات بعد از ظهور نوشته شده كه تعداد آن كم است و به دليل حجم زياد و پيچيدگي مطالب قابل مطالعه براي عموم نبوده و در اين مقاله سعي شده با حجم كم و توضيح مطالب تفكر عموم مردم در مورد وقايع پس از ظهور اصلاح شود.كه منابع بكار رفته در مقاله نيز منابع روايي مي باشند.در اين مقاله به اين سوال كه بعد از ظهور چه اتفاقاتي مي افتد پاسخ داده شده است و هدف و انگيزه تاليف اين مقاله آشنايي مردم با زمان ظهور امام زمان عج الله تعالي فرجه الشريف است تا دوستداران حضرت مهدي به دعا براي ظهور ايشان بيش از پيش تشويق شوند.
كليد واژه ها:زيبائيها،بركات مادي ،بركات معنوي، عصر ظهور
مقدمه :
فرمايش حضرت سيدالشهداء خطاب به يكي از علماي قم كه در صحيفه مهديه ذكر شده اينچنين است:
«مهدي ما عليه السلام در عصر خويش مظلوم است ،تا مي توانيد درباره او سخن بگوئيد و قلم فرسايي كنيد .بيش از آنچه نوشته و گفته شده ،بايد درباره اش نوشت و گفت…»
اين سخن امام بسيار قابل تامل است و تمام دوستداران و شيعيان امام را تشويق مي كند تا در حد بضاعت به آن عمل كنند.
از آنجا كه كشور ما مهد تشيع است و بايد داعيه دار بحث انتظار و موعود جهاني باشد؛شايسته است ….
شايسته است انديشمندان ،صاحب نظران ،ارباب قلم و هر كس كه دل داده خاندان عصمت و طهارت است و آرزوي تشكيل دولت حقه ي حضرت صاحب الزمان عليه السلام را - هر چه سريع تر – بر دل دارد به فراخور دانش و امكانات خويش در مسير ترويج فرهنگ مهدويت و متوجه ساختن مردم به وظايف خويش-دعا براي فرج و تبليغ براي ايشان –گام بردارند و مشمول اين دعاي معصومين عليهم السلام گردند: «رحم الله عبداً احيا امرنا»
«خدا رحمت كند آن كس را كه امر «ولايت»ما را احيا كند»
در دوران غيبت امام زمان عج الله تعالي فرجه الشريف كه دوران غربت ائمه عليهم السلام و شيعيان آنهاست و حقوق و فضائل اهل بيت عليهم السلام توسط دشمنان و مغرضان و بلكه دوستان به هر دليلي مورد كتمان و انكار قرار مي گيرد تنها با ظهور حضرت بقيه الله ارواحنا فداه عزت ،عظمت و گوشه اي فضائل اهل بيت عليهم السلام بر اهل عالم آشكار خواهد شد و لشكر حق بر باطل پيروز خواهد شد .
1-بركات مادي زمان ظهور
الف-فراواني ثروت ،رفع فقر
هم اينك بشر در يكي از مساعد ترين برهه هاي تاريخي از نظر رفاه اقتصادي و اجتماعي به سر مي برد،اما فقر همچنان به رشد خود ادامه مي دهد.مال و ثروت دنيا نيز از ديرباز منشا بسياري از اختلافات ،ظلم ها ،درگيري ها و خونريزي ها ميان افراد بشر بوده و هست .اقتصاد حرف اول را در دنياي امروز مي زند و توزيع ناعادلانه ثروت منجر به ايجاد شكاف عظيم در ميان كشورهاي پيشرفته و جهان سوم شده است .
در جامعه مهدوي به يكه تازي پول و طلا و سكه براي هميشه خاتمه داده مي شود،در آن زمان از فقر و تنگدستي خبري نيست ،فراواني نعمت ها جايگزين كمبودها و گراني ها مي شود و مستحق زكات يافت نمي شود.
پيامبر اسلام حضرت محمد صلي الله عليه و آله مي فرمايد:
«تنعم امتي في زمن المهدي نعمه لم ينعموا مثالها قط،ترسل السماء عليهم مدراراً،و لا تدع الارض شيئا من النبات الا اخرجته،و المال كدوس،يقوم الرجل يقول:يا مهدي اعطني ،فيقول:خذ1
امت من در زمان مهدي به آنچنان نعمتي مي رسند كه هرگز مانند آن داراي نعمت نبوده اند. آسمان بر آنان مي بارد و زمين هر چه دارد خارج مي سازد و ثروت فراوان است .شخصي مي ايستد و به مهدي مي گويد :به من عطا كن و او مي گويد:بگير.[1]
همچنين امام صادق عليه السلام مي فرمايد:
مهدي عليه السلام در ميان مردم مساوات برقرار مي كند به طوري كه ديگر به زكات محتاج نشوند،صاحبان زكات ،زكات خود را به نيازمندان شيعه ارائه دهند و آن ها نمي پذيرند،پس آنرا در كيسه مي ريزند و بر در خانه هاي ايشان مي چرخند،اما آنها مي گويند:ما نيازي به زكات شما نداريم .1
براي فهم حديث فرض كنيد در منطقه اي كه در همه منازل آب لوله كشي وجود دارد و باز كردن يك شير كافي است تا هر چه قدر كه بخواهيد به آب دسترسي داشته باشيد.كسي يك به يك درب منازل را به صدا در آورد و بگويد«آب آورده ام!»پر واضح است كه همه خواهند گفت :در منزل ما آب هست،نيازي نداريم دسترسي همگان به مال و ثروت در زمان ظهور دقيقاً همين گونه است ،طلا و جواهر را تعارف و پيش كش مي كنند اما احدي به آن توجه نخواهد كرد .
ب-طولاني شدن عمرها
يكي از آرزوهاي ديرينه ي انسان، افزايش عمر بوده است .در جامعه آرماني پس از ظهور امام عصر ارواحنا فداه،اين روياي شيرين بشر نيز تعبير مي شود.
امام صادق عليه السلام در روايتي مي فرمايند:
عاش الرجل في زمانه الف سنته يولد له في كل سنه غلام…
يكسوه الثوب،فيطول عليه كلما كان،و تيلون عليه اي لون شاء.2
[2]
چه بسا شخصي در زمان آن حضرت ، هزار سال عمر مي كند كه در هر سال پسري برايش متولد مي شود.جامه اي بر آن طفل بپوشاند كه با طولاني شدن قد او بلند شود و به هر رنگي كه بخواهد در آيد .
قوي ترين دليل بر امكان يك امر ،وقوع آن است .نام افراد زيادي در پهنه تاريخ به عنوان «معمرين»ثبت شده است كه عمر هاي طولاني داشته اند.
امام صادق عليه السلام در حديثي كه در آن داستان داود را ذكر مي كند فرمود:«داوود در حاليكه زبور تلاوت مي كرد .بيرون آمد و هنگامي كه او زبور تلاوت مي كرد كوهها و سنگ ها و پرندگان پاسخ وي را مي گفتند و به كوهي رسيد كه پيامبر عابدي به نام حزقيل در آنجا بود و چون آواي كوهها و آواز چرندگان و پرندگان را شنيد دانست كه وي داوود عليه السلام است.داوود عليه السلام به او گفت:اي حزقيل !آيا اذن مي دهي كه به نزد تو بالا بيايم؟گفت:نه و داوود گريست و خداي تعالي به حزقيل وحي كرد كه داوود را سرزنش مكن و از من عافيت بخواه،گويد:حزقيل دست داوود را گرفت و او را به جانب خود بالا برد.داوود گفت :اي حزقيل !آيا هيچ گاه قصد گناه كرده اي؟گفت:نه،گفت:آيا از اين عبادت خداوند تو را عجبي رسيده است ؟گفت :نه،گفت :آيا دل به دنيا داده اي و شهوات و لذات آن را دوست داشته اي ؟گفت :آري ،گاهي بر دلم راه يافته است ،گفت:وقتي چنين شود چه مي كني ؟گفت :من به اين دره مي روم و از آنچه در آن است عبرت مي گيرم.گويد:داوود عليه السلام به آن دره رفت و به ناگاه تختي از آهن ديد كه جمجمه و استخوانهاي پوسيده اي بر آن بود و لوحي آهنين نيز آنجا بود كه نوشته اي داشت،داوود عليه السلام آن را خواند و بر آن چنين نوشته بود:من اروي بن مسلم هستم كه هزار سال پادشاهي كردم و هزار شهر ساختم و با هزار دوشيزه آميزش كردم،آخر كار چنين شد كه خاك بسترم و سنگ بالشم و كرمها و مارها همسايگانم هستند، پس هر كه مرا بنگرد به دنيا فريفته نشود.1
ج-شفاي همه بيماران
تصوّر دنياي عاري از هر گونه رنج،درد و بيماري ، جذاب ،دلكش و نشاط انگيز است .مردمان عصر ظهور چنين دنيايي را تجربه خواهند كرد.در آن روزگار پر نشاط ،از امراض جسماني،بيماري هاي روحي و رواني ،معلوليت هاي ذهني و ضعف و ناتواني خبري نخواهد بود.
امام محمد باقر عليه السلام آن روزگار با شكوه،را چنين توصيف مي فرمايند:
«من ادرك قائم اهل بيتي من ذي عاهة برا،و من ذي ضعف قوي 1»
هر كس قائم اهل بيت مرا درك كند،اگر بيمار باشد تندرست مي گردد ،و اگر داراي ضعف و ناتواني است قوي مي شود.
حضرت ابا عبدالله الحسين دراين باره مي فرمايند:
«…و لا يبقي علي وجه الارض اعمي و لا مقعد و لا مبتلي الا كشف الله عنه بلاءوه بنا اهل البيت.2»
«سر انجام در عصر ظهور هيچ فرد نابينا و زمين گير و مبتلا باقي نمي ماند مگر آنكه خداوند بوسيله ما اهل بيت بلا را از او برطرف مي نمايد»
آري ، در عصر ظهور همه اين ها تحقق پيدا خواهد كرد و چگونه چنين چيزي غير ممكن باشد در حاليكه كه كتاب هاي مناقب و فضائل مملو سر گذشت كساني كه به دست مبارك پيامبر اكرم صلي الله عليه و آله و امامان معصوم از بيماري هاي صعب العلاج و لا علاج شفا يافته اند.
[3]
د-قضاوت و دادرسي
بديهي است بسياري از كساني كه به ديگران ظلم نموده اند ،خود را ظالم نمي دانند و حاضر نيستند ظلم و ستمي را كه روا داشته اند،بپذيرند .گاهي ممكن است ظالم ظلمي را كه انجام داده است انكار نمايد.در بسياري از موارد هم هيچ يك از دو طرف نمي توانند شاهد و گواهي كه براي شهادت مورد پذيرش باشد،بياورند و بنابر مسائل فقهي كار به سوگند و يمين مي رسد و ممكن است منكر با قسم دروغ حق ديگري را پايمال نمايد يا با بيّنه غير واقعي حق صاحب حق را پايمال نمايد .بديهي است قضاوتي كه سرانجامش سوگند و قسم باشد،نمي تواند در همه جا حق را به صاحب حق بدهد.
رسول خدا صلي الله عليه و آله فرمودند:
همانا من ميان شما با بينه ها و سوگند ها قضاوت مي نمايم و بعضي از شما بيشتر از بعض ديگري قدرت در اقامه دليل خود دارد ،(به خاطر بيان بهتر به خوبي مي تواند گفتار خود را مستدل نمايد)1
پس هر كس كه من از مال برادرش (بر اساس بينه و يمين )به او چيزي دادم كه او خود مي داند كه آن مال او نيست،من در واقع قطعه اي از آتش را به او داده ام.2
اين روايت ظاهر است در اين بينه و يمين نمي تواند هميشه مطابق با واقع و حقيقت باشد
حضرت امير المومنين علي عليه السلام مي فرمايند:
«ليس من العدل ،القضاءعلي الثقه بالظن»3[4]
حكم و قضاوت بر اساس اطمينان به ظن و گمان از عدالت نيست
در عصر پر شكوه ظهور-طبق روايات وارده –قضاوت ها بر اساس واقعيت ها خواهد بود و ظن و گمان در مساله قضاوت،در آن زمان ارزشي نخواهد داشت و رشد فكري چنان وسيع و گسترده است كه قضاوت ها بر اساس علم و آگاهي است .حضرت مهدي عجل الله تعالي فرجه الشريف پس از ظهور همانند حضرت داوود عليه السلام حكم نموده و در قضاوت نيازي به شاهد و گواه ندارند.
ابان مي گويد:از امام صادق عليه السلام شنيدم كه مي فرمود:
«لا تذهب الدنيا حتّي يخرج رجل مني يحكم بحكومه آل داوود لايسال عن بينه،يعطي كل نفس حكمها»
دنيا تمام نخواهد شد تا مردي از من به نوع حكومت آل داوود حكومت نمايد ،از بينه سوال ننمايد و به هر فردي حكم واقعي او را جاري نمايد
آن گونه كه از روايات بر مي آيد،روش كارگزاران آن حضرت نيز بدين شيوه خواهد بود تا در سراسر جهان حقي پايمال نشود و كسي نتواند با ادعاي باطل يا سوگند دروغ به ديگري ظلم نمايد؛
طبق روايات كارگزاران آن حضرت از امور غيبي برخوردار بوده و از اموري فراتر از بينه و يمين برخوردار مي باشند.
چنانچه امام صادق عليه السلام فرموده اند:
اذا قام القائم عليه السلام يبعث في اقاليم الارض في كلّ اقليم رجلاً
«يقول:عهدك في كفك ،فاذا ورد عليك امر لا تفهمه ،و لا تعرف القضاء فيه ،فانظر الي كفك ،و اعمل بما فيها1[5]»
آن زمان كه قائم عليه السلام قيام نمايد در هر قسمتي از قسمت هاي زمين مردي را مي فرستند و مي فرمايد : پيمان تو(آنچه را وظيفه داري انجام دهي )در كف دست توست .پس هرگاه جرياني برايت واقع شد كه آن را نفهميدي و ندانستي كه درباره آن چگونه قضاوت كني در كف دستت نگاه كن و به آنچه در آن وجود دارد قضاوت نما
2-بركات معنوي زمان ظهور
الف-هدايت و تكامل معنوي
جذب شدن به علوم طبيعي و غوطه ور شدن در مسائل مادي، انسان را از پرداختن و درك امور معنوي باز مي دارد.همانگونه كه مي دانيم انسان از دو بعد روحي و جسمي تركيب شده است .عموم انسان ها در عصر غيبت از بعد معنوي خويش آنگونه كه بايد بهره نبرده اند ولي در عصر ظهور كه روزگار تكامل شخصيت انسانهاست جامعه بشريت در هر دو بعد مادي و معنوي به تكامل مي رسد و در فضايي سرشار از نور دانش و بينش به انجام برنامه هاي حيات بخش اسلام،مي پردازد .
امام صادق عليه السلام مي فرمايند:
اذا قام القائم عليه السلام :دعا النّاس الي الاسلام جديداً،و هداهم الي امر قددثر و ضل عنه الجمهور ،و انما سمي القائم مهديّاً،لانه يهدي الي امر مضلول عنه،و سمي القائم لِقيامه بالحق1[6]
هر گاه قائم ما قيام كند،مردم را دوباره به اسلام دعوت مي نمايد و آنان را به سوي امري كه كهنه شده و عمده مردم از آن گمراه شده اند،هدايت و راهنمايي مي نمايند و همانا قائم به نام «مهدي» نامگذاري شده،زيرا ؛ او به سوي امر گمشده هدايت مي شود وبه نام«قائم» ناميده شده ،زيرا او به حق قيام مي كند .[7]
در اين روايت سخني از كشتار و خونريزي در ميان نيست ،بلكه پس از قيام،فراخواني به اسلام و هدايت و راهنمايي شروع مي شود.آري ،ماموريت اصلي امام زمان عج الله تعالي فرجه الشريف هدايت انسان هاست.
در زيارت جامعه مي خوانيم :
حتي يحيي الله تعالي دينه بكم ….انتم نور الاخيار و هداه الابرار1
تا زنده كند خداي تعالي بوسيله شما دينش را…. شمائيد نور اخيار و رهبران ابرار
امير المومنين علي عليه السلام درباره اقدامات امام عصر عجل الله تعالي فرجه الشريف در زمان ظهور فرمودند:
«يعطف الهوي علي الهدي اذا عطفوا الهدي علي الهوي و يعطف الراي علي القرآن اذا عطفو القرآن علي الراي و يريهم كيف يكون عدل السيره و يحيي ميّت الكتاب و السنّه »2
هنگامي كه ديگران هواي نفس را بر هدايت مقدم بدارند،او«امام زمان عج الله تعالي فرجه الشريف »اميال نفساني را به هدايت بر مي گرداند و هنگامي كه قرآن را با راي خود تفسير كنند،او آراء و افكار را به قرآن باز مي گرداند.او به مردم نشان مي دهد كه چه نيكو مي توان به عدالت رفتار نمود و تعاليم فراموش شده قرآن و سنت را زنده ساخت.
در دعاي ندبه مي خوانيم
اين المد خر لتجديد الفرائض و السنن3
كجاست ذخيره براي تازه كردن فرائض و سنن دين [8]
بنابراين در عضر ظهور كه بهشت روي زمين خوانده شده،انسانها به تكامل معنوي مي رسند و به سوي معنويت و هدف اصلي آفرينش رهنمون خواهند شد و دين همه اسلام خواهد بود .
امام صادق عليه السلام در اين زمينه مي فرمايند:
همه اديان و مذاهب از روي زمين برداشته مي شوند و جز دين خالص اسلام باقي نمي ماند و فقط يك دين در سراسر جهان حكومت مي كند چنانكه خداوند در قرآن مي فرمايد:ان الدين عند الله الاسلام 1
ب-برقراري عدالت
«ظلم و جور بارز تري ويژگي زمان غيبت است و در مقابل عدل شاه بيت مثنوي ظهور است .»
پيامبر اسلام صلي الله عليه و آله در مورد اهميت حكومت عدل و نكوهش ظلم و جور اينگونه مي فرمايند:
«عدل ساعة خير من عباده ستين سنه قيام ليلها و صيام نهارها و جور ساعه في حكم اشد و اعظم عند الله من معاصي سبعين سنه »2
«اگر (انسان )ساعتي در حكومتي كه عدالت در آن حكم فرماست قرار گيرد،بهتر از عبادت شصت سال است كه شبها به شب زنده داري و روز ها به روزه داري بگذرد و اگر در مورد حكمي ساعتي به ظلم رفتار كند و يا در حكومت ظالمين قرار گيرد ، در نزد خدا شديد تر و بزرگتر از هفتاد سال گناه و معصيت است .
[9]
البته برقراري عدالت تنها رفع ظلم و ستم هايي كه از ناحيه ستمگران بر مظلومان عالم روا داشته شده نيست بايد بدانيم كه در عصر ظهو در دوران غيبت بزرگترين ظلم ها به خليفه خدا،دين خدا،كتاب خدا و معارف و احكام شريعت وارد مي آيد .
خداوند در قرآن مي فرمايد:
«ان الشرك لظلم عظيم 1»
همانا شرك ظلمي بزرگ است
مولف كتاب شريف مكيال المكارم مي گويد:«عدل آشكار ترين صفات نيك امام زمان عجل الله تعالي فرجه الشريف است و براي همين در دعاي شب هاي ماه مبارك رمضان «عدل»ناميده شده است :
اللهم و صل علي ولي امرك القائم المومّل و «العدل»المنتظر
خداوندا به ولي امر خود كه قيام كننده آرماني و «عدل»مورد انتظار همه است درود فرست .
امام صادق عليه السلام در توصيف عدالت مهدوي مي فرمايند:
اما و الله ليدخلنّ القائم عليه السلام عليهم عدله جوف بيوتهم كما يدخل الحرّ و القرّ 2
به خدا سوگند حضرت مهدي عليه السلام قطعاً عدالت را همانطور كه سرما و گرما وارد خانه مي شود ،وارد خانه هاي مردمان مي كند ( ودادگري او همه جا را فرا مي گيرد)[10]
ج-تكامل عقل ها
در دنياي امروز بسياري از قدرت هاي مغز،خاموش و نهفته باقي مانده است و كسي نتواسته راهي براي راه اندازي ان پيدا كند از ديگر زيبائيهاي زمان با شكوه ظهور امام عصر،كامل شدن عقل ها و خرد هاي مردمان آن روزگار است امام پنجم حضرت باقر العلوم عليه السلام در اين باره مي فرمايند:
اذا قائمنا وضع يده علي رووس العباد،فجمع به عقولهم و اكمل به احلامهم1
هنگامي كه قائم ما ظهور كند ،دست خود را بر سر مردم قرار مي دهد و با آن عقل هاي مردم را متمركز و دريافت هاي آن ها را به كمال مي رساند
قبل از آنكه حضرت بقيه الله الاعظم عجل الله تعالي فرجه انديشه هاي بزرگ و حقايق و معارف الهي را به مردمان ارائه دهند،نياز به تغيير و تحول در ساختار وجود انسان و دگرگون ساختن ساختمان مغز بشر مي باشد.
امام عصر از مقام عظيم ولايت خويش استفاده نموده و به اين گونه ،براي تغيير جهان و تكامل بخشيدن به جهانيان در مردمان عالم تحول ايجاد مي نمايد
در پرتو ولايت تكويني است كه ماه به يك اشاره پيامبر اكرم صلي الله عليه و آله و سلم به دو نيم مي شود(جريان شق القمر )و آن حضرت در كمتر از چشم بر هم زدني از خانه خويش در مكه مكرمه به معراج مي روند در دعاي ندبه درباره سفر معراج اينگونه مي خوانيم:
و سخّرت له البراق و عرجت به الي سمائك2[11]
براق را مسخرش ساختي و او را به آسمان بالا بردي
مرحوم علامه مجلسي در«بحارالانوار»روايتي نقل كرده است كه به حضرت باقر العلوم عليه السلام گفته شد:
انّ اصحابنا بالكوفة جماعه كثيره فلو امر تهم لاطاعوك و اتبعوك
فقال :يحي احد هم الي كيس اخيه فياخذ منه حاجة افقال :لا
قال :فهم بدمائهم ابخل
ثم قال :انّ النّاس في هدنه تناكحهم و نوار ثهم و نقيم عليهم الحدود و نودي اماناتهم حتي اذا قام القائم جاءت المزامله و ياتي الرجل الي كيس اخيه فياخذ حاجه لايمنعه1
اصحاب و ياران ما در كوفه بسيارند،اگر آنان را امر كنيد از شما اطاعت مي نمايند و به پيروي شما بر مي خيرند.
امام باقر عليه السلام فرمودند :آيا كسي از آنها از جيب برادر خود به قدر نيازش بر مي دارد؟
گفتم:نه
حضرت فرمودند:آنان كه نسبت به مال خود بخيل هستند به خون خود بخيل تر مي باشند.
آن گاه امام باقر عليه السلام فرمودند:اكنون مردم در آشتي مي باشند،با آنها نكاح مي كنيم از هم ارث مي بريم و بر آنان حدّ جاري مي سازيم و امانات آنان را به آنها مي دهيم تا زماني كه قائم قيام نمايد[12]
(در آن وقت )رفاقت صادقانه ميان مردم ايجاد مي شود و مرد به سوي جيب برادر خود مي رود و به اندازه اي كه لازم دارد بر مي دارد و صاحب پول او را از اين كار باز نمي دارد
در عصر ظهور تكامل عقل ها آنچنان صفا و صميميت در جامعه ايجاد مي كند كه همگان بر اثر برخوردار بودن از آن به دوستي يگانگي و اتحاد دست مي يابند .زندگي اجتماعي در آن عصر آنچنان آكنده از مهر و محبت است كه همه ثروت خود را از آن ديگران و اموال آنان را همچون ثروت خود مي دانند و از آن استفاده مي كنند.
از نشانه ها و آثار تكامل عقل انسانها،قوي شدن اراده آنان مي باشد.اگر قدرت اراده كامل شود انسان مي تواند كارهاي خارق العاده و شگفت انگيزي انجام دهد زيرا در صورتي كه قدرت اراده انسان كامل شود مي تواند حالت يا خصوصيتي را در فردي يا در چيزي ايجاد كند و يا بيشتر نمايد يا برطرف كند يا چيزي را از جايي بياورد و پا به جاي ديگر منتقل نمايد ،يا با اعمال اراده از چيزي كه اطلاع ندارد،آگاه شود و …
امام حسين عليه السلام مي فرمايد :
ان الله ليهب لشيعتنا كرامه لا يخفي عليهم شيء في الارض و ما كان فيها حتّي انّ الرّجل منهم يريد ان يعلم علم اهل بيته فيخبر هم بعلم ما يعملون1
قطعاً خداوند بر شيعيان ما،كرامتي مي بخشد كه بر آنان چيزي در زمين و آنچه در آن است مخفي نمي ماند تا آنجا كه مردي از آنان ي خواهد از حال اهل خانه خود آگاه شود،پس «آگاه شده» و به آنان خبر مي دهد كه از آنچه انجام مي دهند باخبر است .[13]
اگر آن زمان پر شكوه را درك كنيم ،همه اين حقيقت ها را خواهيم ديد .خوب است بدانيم در عصر غيبت افرادي بوده اند كه اراده آنان براي آگاه شدن از چيزي، آگاهي را به دنبال داشته است و اينها كساني بوده اند كه در عصر غيبت به نور و روشنايي رسيده اند
د-شكوفا شدن و تكامل 27 حرف علم
از مهمترين ويژگي هاي عصر ظهور گسترش فوق العاده علم و دانش در تمامي ابعاد و زمينه هاست
به روايت معروف امام صادق عليه السلام در اين باره كه در بسياري از مراجع معتبر روايي نقل شده است توجه نمائيد:
العلم سبعة و عشرون حرفاً،جميع ما جاءت به الرسّل حرفان،فلم يعرف الناس حتّي اليوم غير الحرفين،فاذا قام قائمنا اخرج الخمسه و العشرين حرفاً،فبثها في الناس و ختم اليه الحرفين حتي يبثها سبعه و عشرين حرفاً
علم 27 حرف است تمام آنچه پيامبران آورده اند دو حرف است و همه مردم تا امروز جز دو حرف را نمي دانند و ياد نگرفته اند آن گاه كه قائم ما عليه السلام قيام نمايد 25 حرف ديگر را بيرون آورده و در ميان مردم منتشر مي سازد و دو حرف ديگر را به آن ها مي افزاد تا تمام بيست و هفت حرف علم را در ميان مردم منتشر نمايد1
تعبير امام صادق عليه السلام كه مي فرمايد :«فبثها في الناس »يعني امام عصر عليه السلام دانش را بين مردم پراكنده مي سازد –حاكي از آن است كه عدالت امام ارواحنا فداه عدالت امام در اين عرصه نيز شامل همگان مي شود و بر عكس زمان غيبت كه عده اي معدود قادر به كسب علم و دانش مي باشند[14]
در عصر درخشان ظهور همه مردم از امكان آموزش و نعمت علم و دانش بهره مند خواهند شد .
امير المومنين علي عليه السلام مي فرمايد :
علم را در دل هاي مومنان مي اندازد (مي كارد )پس هيچ مومني به برادر خود در هيچ علمي نياز نخواهد داشت و در آن روز تاويل اين آيه ظاهر مي شود«يغني الله كلاً من سعته »خداوند هر كس را از وسعت «گشايش نعمت»خود بي نياز مي سازد .1
-براي فهم گسترش علم و دانش در همه ابعاد و زمينه ها فرض كنيد«دانش آموزي از سي و دو حرف الفبا فقط دو حرف «الف » و «ب»را ياد بگيرد ،او فقط خواهد توانست «آب»،«بابا» را بخواند و بنويسيد حال اگر همه حروف را ياد بگيرد ميلياردها كلمه و كتاب از اين حروف منشعب خواهد شد .
[15]
نتيجه گيري :
در اين تحقيق به اين نتيجه رسيديم كه بعد از ظهور امام زمان زيبائيهاي معنوي و مادي فراواني اتفاق مي افتد.
زيبائيهاي مادي عبارتند از :
*فراواني ثروت و رفع فقر به گونه اي كه مستحق زكات يافت نمي شد.
*طولاني شدن عمرها كه از آرزوهاي ديرينه انسان بوده است
*شفاي همه بيماران به گونه اي كه مردمان از هر گونه درد و رنج و بيماري دور خواهند بود.
*انجام قضاوت ها و دادرسي ها بر اساس واقعيت بدون نياز به بينه و يمين
زيبائيهاي معنوي نيز عبارتند از :
*هدايت شدن همه گمراهان و تكامل معنوي انسان ها بوسيله احياي سنت ها و احكام اسلامي
*برپا شدن عدالت نه تنها در زمينه نابود ساختن ظلم ظالمان بلكه از بين رفتن بزرگترين ظلم ها كه ظلم به خدا ،خليفه خدا و كتاب خدا و معارف و احكام شريعت است
*تكامل عقل ها كه باعث ايجاد صميميت و صفا در جامعه شده و اراده ها را قوي مي كند طوري كه انسان مي تواند كارهاي خارق العاده و شگفت انگيز انجام دهد
*تكامل 27 حرف علم و شكوفايي علوم و گسترش آنها در همه ابعاد و زمينه ها
بنابراين چه خوب است كه با شناساندن زمان ظهور به افزايش معرفت مسلمانان نسبت به زمان ظهور بپردازيم و بدين وسيله باعث تشويق آنها به دعاي ظهور امام زمان عجل الله تعالي فرجه الشريف شويم
فهرست منابع
*قرآن
*مفاتيح الجنان
1-ابو جعفر محمد بن علي بن حسين……………شيخ صدوق-كمال الدين…..
2-استاد آقايي،عباس،از ظهور جهان تا جهان پس از ظهور،اول،اصفهان –آران و بيدگل،ياران مهدي،خرداد 1391
3-اميني گلستاني ،محمد ،سيماي جهان در عصر امام مان عليه السلام ،ج2،دوم ،قم ،انتشارات مسجد مقدس جمكران ،پائيز 1386
4-خوانساري،جمال الدين محمد،شرح غرر الحكم و دررالكلم ،ج 5،سوم،انتشارات دانشگاه تهران ،بهمن 1366
4-شيخ صدوق،كمال الدين و تمام النغمه،مترجم،منصور پهلوان،تحقيق و تصحيح :علي اكبر غفاري،ج 2،پنجم ،چهارم ،ابو جعفر محمد بن علي بن حسين بن بابويه القمي
5-مجتهدي سيستاني،سيد مرتضي ،دولت كريمه امام زمان عج الله تعالي فرجه الشريف ،اول،قم،الماس نيمه شعبان 275 م
6-مجلسي ،محمد باقر ،بحار الانوار،ج 52،موسسه الوفاء،بيروت،لبنان ،ص ب ،هاتف،1403 ه،1983 م
7-محدث نوري،متسدرك الوسائل ،موسسه الاحياء التراث ،ج 17،چاپ اول،قم ،شوال 1414 ه ق
8-موسوي ،سيد محسن ،وقتي آقا مي آيد ،دوم ،قم ،عطر عترت،تابستان 1389
[1] - سيد مرتضي مجتهدي سيستاني ،دولت كريمه امام زمان عج الله تعالي فرجه الشريف ،اول،قم،الماس ،نيمه شعبان1427،ص99
1- محمد اميني گلستاني،سيماي جهان در عصر امام زمان عليه السلام،ج2،دوم،قم،انتشارات مسجد مقدس جمكران،پائيز 1386،ص275
2- سيد محسن موسوي،وقتي آقا مي آيد ،دوم ،قم ،طعر عترت ،تابستان 1389،ص71
1- علامه محمد باقر مجلسي،رحمة الله ،بحار الانوار ،ج52،موسسة الوفاء،بيروت-لبنان –ص ب،هاتف،1403 ه-1983م،ص 335
2- سيد مرتضي مجتهدي سيستاني،همان،ص116
1- مرحوم محدث نوري ،مستدرك الوسائل ،موسسه آل البيت الاحياء التراث ،ج17،چاپ اول،قم،سوال 1414 ه ق ،ص 366
2- مرحوم جمال الدين محمد خوانساري ،شرح غرر الحكم و دررالكلم ،جلد 5 ،چاپ سوم ،انتشارات دانشگاه تهران ،بهمن سال 1366 ،ص 84
3- سيد محسن ،سوال
1-سيد مرتضي مجتهدي سيستاني ،همان،ص 81
1-علامه محمد باقر مجلسي رحمه الله ،همان ،ج 51،ص 30
1-زيارت جامعه كبيره
2- عباس استاد آقائي،از ظهور جهان تا جهان پس از ظهور ،اول،اصفهان-آران و بيدگل،ياران مهدي،خرداد 1391،ص 612
3- دعاي ندبه
1- علامه محمد باقر مجلسي رحمه الله ،همان ،ج53،ص4
2- عباس استاد آقائي،همان ص ،75
1- سوره لقمان آيه 13
2- سيد محسن موسوي ،همان،ص25
1- سيد محسن موسوي،عمان،ص63
2- دعاي ندبه
1- علامه محمد باقر مجلسي ،همان ،ج52 ص 372
1- سيد مرتضي مجتهدي سيستاني ،همان ،ص163
1-سيد محسن موسوي،همان،ص 48
1- محمد اميني گلستاني ،همان ،ص149
فرم در حال بارگذاری ...
آخرین نظرات