سمیرارحیمی آشتیانی
موضوع:علل افزایش طلاق در بین جوانان شهرستان آشتیان
علل افزایش طلاق در بین جوانان شهرستان آشتیان.
چکیده
طلاق مهمترین عامل از هم گسیختگی ساختار بنیادی ترین جامعه یعنی خانواده است.در این مقاله ما بر روی علل افزایش طلاق در بین جوانان آشتیان و پیامدهای آن میپردازیم. ازدواج و تشکیل خانواده یکی از مهمترین جنبههای زندگی انسان است لازمه ازدواج و تشکیل خانواده توافق و تفاهم است .مسلماً نقش گزینش نسبت به گذشته تغییر اساسی کرده و عوامل اقتصادی فرهنگی اجتماعی در این تغییر موثر است. در امر تشکیل خانواده موضوع همسر مناسب از اهمیت خاصی برخوردار است که اگر بر مبنای معیارهای صحیح انتخاب نشود اختلاف گسستگی را به همراه خواهد داشت. همراه با تحولات جوامع از جمله از سنتی به صنعتی گسترش شهرنشینی و تغییر سبک زندگی در انتخاب همسر از اقتدار والدین کاسته شده و با پیروی از ارزش های نوین و بالا رفتن سطح تحصیلات سبب پدید آمدن شکاف فکری بین والدین و فرزندان شده است که در موضوع انتخاب همسر نمایان می شود. تشکیل خانواده و ازدواج انسجام اجتماعی را ایجاد نموده و از پوچی و سردرگمی نجات پیدا میکند
.در گذشته به دلیل زندگی محلهای و قبیلهای ازدواج با شناختی که از سوی والدین نسبت به همسر و فرزندشان صورت می گیرد و دارای استحکام و دوام بیشتری بود.و تصمیمات توسط والدین و بستگان گرفته می شود و دست آخر خود فرد از آن طرد می شود. تغییرات اجتماعی در همه ارکان و امور زندگی اجتماعی شهرنشینی و تغییر شکل خانواده ها و نما نامناسب دانستند. دخالت والدین در امر ازدواج از سوی فرزندان, سطحینگری در امور ازدواج ,دگرگونی ساختار سنتی خانواده و جامعه ,روشها و احساس برخورد با موضوع ازدواج ,پایین بودن مهارت های افراد در اداره زندگی و تشکیل خانواده, بالا رفتن توقعات و انتظارات ,آشنایی با مظاهر زندگی مرفح از طریق مشاهده عینی در جامعه متحول دانش های موجود در جامعه ,تغییر در هنجارها فرمها و ارزشهای جامعه معاصرروشها و احساس برخورد با آن موضوع. •ازدواج پایین بودن مهارت های افراد در اداره زندگی و تشکیل خانواده بالا رفتن توقعات و انتظارات آشنایی با مظاهر زندگی مربع از طریق مشاهده عینی در جامعه متحول دانش های موجود در جامعه تغییر در هنجارها فرمها و ارزشهای جامعه معاصر • استقلال اقتصادی زنان و میزان مشارکت بالای آنها در امر آموزش و حضور در عرصه های اقتصادی فرهنگی و سیاسی همگی در تغییر نگرش جوانان شهرستان آشتیان فراهم سازی امکانات رفاهی و زندگی مناسب برای جوانان ازدواج کرده آموزش جوانان قبل از ازدواج همگی در بقای زندگی زناشویی مهم هستند. ازدواج و تشکیل خانواده موثر بوده و امروز دیگر خواستی را که در گذشته برای خانواده و ازدواج قائل میشدند ملاحظه نمی کنند وبه همین منظور شاهد روند افزایشی نرخ طلاق در شهرستان آشتیان میباشیم .زمان آشنایی کوتاه مدت با همسر ,عدم توانایی در تامین مخارج زندگی و بالا رفتن انتظارات افراد نیز در شکست جوانان شهرستان آشتیان در ازدواج موثر می باشد .طلاق پدیده ای روانی اقتصادی اجتماعی و فرهنگی است.که برای بقای خانواده تدوین برنامه لازم است.. •
نقش خانواده در تربیت فرزندان: در جریان اجتماعی شدن های آنها و انتقال ارزشهای اجتماعی افراد بسیار اهمیت دارد .مفهوم زناشویی و هر هدف عالی پیوند زناشویی باید به پسران و دختران شهرستان در مدارس تفهیم شود تا هر جوان شهرستان آشتیان بداند که باید با آمادگی کامل به قبول چنین مسئولیتی تن دهد برای آشنایی کامل زن و مرد و شناخت خصوصیات یکدیگر یک دوره آشنایی با رعایت اخلاق و موازین مذهبی میتواند مفید باشد. مشاوره با متخصصان قبل از ازدواج می تواند در راستای تحکیم خانواده به کار گرفته شود . لازم است خانواده ها از هرگونه ازدواج تحمیلی خودداری کنند. همچنین از ازدواج افرادی که اختلاف سنی زیادی دارند جدا پرهیز شود. • فراهم سازی اشتغال جوانان از میزان بیکاری ایجاد هماهنگی بین سطح درآمد و هزینه های زندگی بعد از ازدواج : با همه اینها توجه به ناکامی در ازدواج جوانان از اهمیت ویژه ای برخوردار است و سیاست ها و جهت گیری های مناسبی را از سوی مسئولین آموزش و پرورش و دیگر مسئولین شهرستان آشتیان طلب میکند. مقدمه: طلاق از مهمترین پدیده های حیات انسانی تلقی می کنند این پدیده دارای اضلاعی به تعداد تمامی جوانان و اضلاع جامعه انسانی است .نخست یک پدیده روانی است .زیرا بر تعادل روانی نه تنها در انسان بلکه فرزندان بستگان دوستان و نزدیکان آنان اثر می گزارد. دوم آنکه پدیدهای اقتصادی که به گسست خانواده به عنوان یک واحد اقتصادی میانجامد و انواع تعادل روانی انسانها موجبات بروز اثرات ای سهمگین در حیات اقتصادی آنان نیز را فراهم میسازد .سوم آنکه طلاق پدیده های موثر بر تمامی جوانب جمعیت در یک جامعه است. زیرا از طرفی بر کمیت جمعیت اثرمی نهد, چون تنها واحد مشهور و اساسی تولید مثل یعنی تعداد می شود و زنانی محروم از نعمت های خانواده تحویل جامعه گردند که به امتحان زیاد فاقد شرایط لازم در راه احراز مقام شهروندی یک جامعه اند. چهارم آنکه طلاق یک پدیده فرهنگی است در صفحات بعد خواهیم دید چگونه در هر جامعه و در هر فرهنگ های خاص می یابد و به نوعی رنگ جامعه را می پذیرد که در آن تعویق یافته است بدین سان می توان گفت جامعه ای که در آن طلاق از حدی متعارف تجاوز کند هرگز از سلامت برخوردار نخواهد بود. طلاق از یک دیدگاه پدیده ارتباطی است ,بدین سان در جامعه که فاقد ارزش ارتباطات سالم ,درست و طبیعی است, پیوند با رابطه زناشویی استثنا نیست پیوندهای ازدواج به زودی برقرار میشود به زودی نیز بر می گردند.پس توجه به طلاق تنها از دیدگاه فرد به عنوان انسان و فرزندانش مهم است بلکه از دیدگاه جامعه ,فرهنگ, اقتصاد و حتی جمعیت نیز قابل بررسی است.
فصل اول ۱-۱-۱ بیان مسئله:توضیح درباره موضوع ۱-۱-۲ ضرورت اهمیت, تحقیق و فواید آن پاورقی ۱-۱-۳ سوالات پژوهشی اصلی و فرعی ۱-۱-۴ تاریخچه تحقیق پیشینه تحقیق ۱-۱-۵ اهداف ۱-۱-۶ پیشفرضهای پژوهش ۱-۱-۷ مفاهیم و متغیرها .
فصل دوم .وظایف مسئولیت های قبل از ازدواج . گفتار 1: آگاه کردن و تفهیم مسئولیت های ازدواج به جوانان شهرستان آشتیان توسط آموزش و پرورش. برای پیشگیری از طلا ق و جوانان آشتیان. گفتار 2: آگاه کردن خانواده های جوانان شهرستان آشتیان برای پیشگیری از افزایش طلاق جوانان شهرستان آشتیان گفتار 3: آگاه کردن جوانان توسط رسانه های مربوط به شهرستان آشتیان. برای پیشگیری از طلاق جوانان شهرستان آشتیان. گفتار4: استفاده از صیغه محرمیت و یا دوره نامزدی و یا دوره آشنایی قبل از ازدواج دختر و پسر در بین جوانان شهرستان آشتیان .
فصل سوم: مهارت های مورد نیاز در دوران ازدواج: گفتار ۱: افزایش صبر و تحمل جوانان آشتیان در مقابل مشکلات زندگی باعث کاهش طلاق می شود . گفتار ۲:آمادگی دختر و پسر از مسئولیتهای خودشان , عمل کردن به مسئولیت ها باعث کاهش طلاق می شود . گفتار3:مهارت های همسرداری, مهارت های کلامی و زبانی جوانان آشتیان باعث کاهش طلاق می شود. گفتار 4: مهارت حل مسئله و مشکلات زندگی و استفاده از سیاست در زندگی به ویژه در خانم ها باعث کاهش طلاق می شود.
فصل چهارم: علل افزایش طلاق گفتار 1 :مشکلات اقتصادی در شهرستان آشتیان در تاثیرگذاری افزایش طلاق جوانان آشتیان. گفتار۲: مشکلات فقدان اخلاق و عاطفه در بین جوانان شهرستان آشتیان در تاثیرگذاری افزایش طلا ق و جوانان شهرستان . گفتار ۳ :مشکلات اعتقادی و عدم آشنایی جوانان آشتیان بر زندگی به سبک اسلامی و میزان تاثیرگذاری آن بر افزایش طلاق در بین جوانان آشتیان . گفتار :۴ استقلال بانوان شهرستان آشتیان در افزایش طلاق جوانان آشتیان .
فصل پنجم دوران پس از طلاق و مشکلات آن دربین جوانان شهرستان آشتیان. گفتار ۱: تاثیر و پیامدهای طلاق بر روی جوانان شهرستان آشتیان. گفتار :۲ تغییر دید مردم نسبت به فرد طلاق گرفته و راهکارهای مبارزه با این دید در آشتیان . گفتار3:راه کار مسئولین آشتیان برای زنان مطلقه و ایجاد کار و یا ازدواج . فصل اول 1.1.1بیان مسئله: محقق در این مقاله می خواهد مسائلی را که باعث گسیختگی خانواده ها در شهرستان آشتیان شده است را جستجو کند و عواملی را که بتوان در آن به عنوان راهکار برای پیشگیری از این امر خطرناک و دردناک استفاده کرد پیدا کنند و در شهرستان آشتیان و در این منطقه مذهبی گامی برای رسیدن به مراتب معنوی بالا بردارد و علل افزایش طلاق را در بین جوانان شهرستان آشتیان بررسی کند و از آن پیشگیری کند . 1.1.2اهمیت و ضرورت اهمیت این مسئله این است که در شهرستان آشتیان احساس می شود که دیگر دختران و پسران متعهد به زندگی نیستند و نسبت به مسائل و مشکلات زندگی تعهد ندارند و سریعاً به دادگاه مراجعه می کنند و قبل از سالگرد ازدواجشان از هم طلاق می گیرند یا اینکه دیگر راضی به زندگی با هم نیستند و در منزل پدرشان سپری میکنند تا زمانی که از هم طلاق بگیرند. چه بسا که اسلام در مورد طلاق نظر دیگری دارد که نظر اسلام این است که حتی در مدتی هم که زن در خانه همسرش زندگی کند تا شاید مهر زن و شوهر در دل همدیگر بیافتد و مانع طلاق شود .ولی جانب دیگر مرد هم را در منزل خود نگه می دارد و نه زن دیگر در منزل شوهر می ماند البته قابل ذکر است که استثنا هم وجود دارد محقق بر آن است که منشاء طلا را در شهرستان آشتیان جستجو کنند و بررسی کند که برای پیشگیری از این مسئله مهم چگونه ابزاری استفاده کنند. چه بسا طلاق بر روح و روان جوانان عزیز شهرستان آشتیان بسیار تاثیر گذاشته است و قابل ذکر است که بسیاری از جوانان که جدا شده اند به ویژه دختران از لحاظ تغییر در مردم نسبت به طلاق مورد اذیت آزار قرار میگیرند و از بیرون رفتن و حضور در اجتماعات در سالهای نخست طلاق شد شان خودداری میکنند. ما میخواهیم در این مقاله اهمیت و ضرورت طلاق و همچنین علل افزایش طلاق و پیامدهای آن را در شهرستان آشتیان بیان کنیم ۱-۱-3 پیشینه تحقیق کتاب جامعه شناسی نظام گسیختگی خانواده و طلاق نوشته دکتر حسن حسینی که در صفحه سه مفهوم طلا ق و در صفحه ۱۲ تحقیقات پیشین درباره طلاق که مربوط به مقالههامی باشد اشاره شده است و ما در این کتاب ها برای پیشینه تحقیق استفاده کردیم که نگته های فراوانی درباره طلاق و علل افزایش آن نوشته شده است . ما در این مقاله درباره علل افزایش در بین جوانان آشتیان و بررسی خواهیم کرد. ۱-۱-4 سوالات پژوهشی علل افزایش طلاق در شهرستان آشتیان چیست؟( سوال اصلی) سوال فرعی: مهارتهای همسرداری و مهارت کلامی و زبانی جوانان آشتیان باعث کاهش طلاق می شود سوال فرعی :آگاه کردن و تفریحی مسئولیتهای ازدواج به جوانان شهرستان آشتیان توسط آموزش و پرورش برای پیشگیری از طلاق جوانان آشتیان. ۱-۱-۵ اهداف محقق از این پژوهش: محقق بر آن است که در آشتیان علل و ریشه طلاق را در بین جوانان شهرستان شهرستان بررسی کنند و پیشگیری و جلوگیری از آن راهکارها ارائه دهد ۱-۱-۶ فرضیه اینکه ما بر این که طلاق بر روح و روان و تمرکز شخص طلاق گرفته و یا خانواده طلاق گرفته و به ویژه خانم ها در شهرستان آشتیان تاثیر چندانی ندارد. ۱-۱-۷ پیش فرض: طلاق در بین جوانان شهرستان آشتیان نه تنها بر روی روان و تمرکز آنها تاثیر بسزایی دارد بلکه در روابط اجتماعی آنها هم موثر است و باعث ناراحتی و سرخوردگی آنها میشود و بعد از مدتها شخص طلاق گرفته با این مسئله کنار می آیند و به زندگی عادی خود برمی گردد. و قابل ذکر است که در بین جوانان شهرستان آشتیان استثنا وجود دارد . روش تحقیق: میدانی و کتابخانهای. ۱-۱-۸ مفاهیم متغیرها : معنای لغویْ اصطلاحی علل افزایش طلاق در بین جوانان شهرستان آشتیان: معنای لغوی علل,علت وسببها صفحه ۷۶۵ انتشارات راه رشد- فرهنگ یک جلدی معین نویسنده دکتر معین چاپ ۱۳۸۱طلاق جدا شئن زن و شوهرص ۷۶۰. جوان: هرچند کم سن .مقابل پیر ص۴۲۷ آشتیان:آشتیان مرکب از مصوت بلند ۰۰آ۹۹ و پسوند مکان {{اش}} است,یشتی و یشت وازهای است اوستایی و پهلوی از ماده کلمه ((یسنا)) و در معنی هم با آن یکی است.یعنی ستایش و نیایش و پرستش و فدیه و قربانی کردن. طلاق در اصطلاح به معنای رهایی, ترک کردن و آزاد کردن است در واقع وقتی مردی همسرش را طلاق میدهد او را ترک نموده ورها می سازد. طلاق در حقوق عبارتست از انحلال عقد نکاح دائم با رعایت تشریفات ویژه. در زبان فارسی برای طلاق لغات هشتن و گسیل کردن استفاده میشده و در گذشته طلاق نامه را هشته نامه و حجت طلاق هم می گفتند. فصل دوم: وظایف و مسئولیت های قبل از ازدواج گفتار اول :آگاه کردن و تقسیم مسئولیت های ازدواج به جوانان شهرستان آشتیان توسط آموزش و پرورش. برای پیشگیری از طلاق جوانان آشتیان در مدارس شهرستان آشتیان آنچنان که تحلیل شده بسیاری از جوانان این شهرستان آگاهی و تعریفی از مسئولیتهای راهبری و آموزش ندیده اند.از این رو در این مقاله می خواهیم مسئولیت های زنان را توسط آموزش و پرورش که نقش بسیار موثری در رسیدن به مراد دارد را بررسی کنیم. و محقق بر آن است که آموزش و پرورش با نگاه کردن و تصمیم مسئولیتهای ازدواج به زبان آن چگونه میتواند به پیشگیری از طلاق در این شهرستان کمک کنند. از آنجا که تحقیقات انجام شده توسط محققین اینطور بوده که بسیاری از جوانان این شهرستان به ویژه دختران شهرستان اکثریت در سنین ۱۴ تا ۱۸ و پسران در سنین ۲۲ تصمیم به ازدواج دارند و تحقیقاتی که از قاضی شهرستان به عمل آمده ۴۴ درصد طلاق ها در این شهرستان به صورت توافقی بوده و این مسئولیت آموزش و پرورش برای تفهیم و آگاهی برای آبنده باید به مسئولیت ها بسیار موثر بود. آموزش و پرورش می تواند در کلاس های ویژه برای دختران و پسران شهرستان این مسئولیت های ازدواج را به دختر و پسر آگاهی دهد. در این مقاله ما به صورت جداگانه مسئولیتها را در ازدواج و مسئولیت های دختر را در ازدواج بررسی میکنیم. یک مسئولیتهای پسر در ازدواج: از مسئولیتهای ازدواج برای پسران میتوان به اداره خانواده و مدیریت و پرداخت هزینهها و مدیریت یک رابطه احساسی و زناشویی را نام برداز. دیگر مسئولیت های پسر در ازدواج مسئولیتهای حقوقی مرد است که می توان به پرداخت مهریه. پرداخت هزینه زوجه و اولاد و تهیه کردن خانه مستقل و اجرت المثل و حضانت اشاره کرد. مسئولیت های دختر در ازدواج: از مسئولیتهای دختر در ازدواج می توان مهم ترین مسئولیتها تربیت فرزند و تهیه شوهر است .چه بسا که مسئولیتهای چون آشپزی و کار کردن در منزل شوهر وظیفه فوق نیست ولیکن همانگونه که در اسلام الگوی ما حضرت فاطمه زهرا بوده است این کارها باعث محبت میان زن و شوهر می شود از این رو می توان گفت این وظایف را بر عهده زن می باشداز لحاظ حقوقی هم زن میتواند هم مهریه و اجرت المثل را از شوهر خود مطالبه کنند ولیکن وقتی یک دختر ازدواج میکند خیلی از امور را که برای اینکه کانون خانواده گسیختگی نشود باید گذشت کند و خداوند متعال هم این گذشت و این احساسات را در زمین قرار داده و زن ها بایستی بدانند که وقتی ازدواج می کنند آنها مرکز حفظ خانواده هستند و زن ها هستند که میتواند بسیاری از مسائل را صبر و حوصله کرده و احساساتی وجودشان را حل کنند. از وظایف دیگر زن در ازدواج می توان به خوش اخلاقی با شوهر احترام به شوهر اظهار عشق و علاقه نسبت به شوهر استقبال گرم از شوهر, تهیه غذای مناسب برای شوهر و زینت و آرایش برای شوهر شهر بیان کرد. وظایف زن نسبت به شوهر که اسلام اشاره کرده است این است , عدم خروج از منزل مگر به اذن شوهر: زن باید خود در برابر هر ارزشی که همسرش می خواهد تصمیم نماید و بدون عذر شرعی از نظر او جلوگیری نکنند. پاک کردن خود از هر چیزی که باعث دور کردن شوهر از تمتعات جنسی . چهار عدم جواز صدقه دادن مگر به اذن شوهر .نظر محققان است که زن و در حفظ کانون خانواده بسیار موثر است و این وظیفه و مسئولیت باید به طور جدی به دختران از طریق آموزش و پرورش آموزش داده شودهمانطور که گفته شده که زن مسئولیت حفظ کانون خانواده را دارند. معمولاً می توان گفت این وظیفه مهم در میان دختران بسیار کمتر شده است و دختر به جای حفظ کانون خانواده به فکر منافع شخصی خود می باشد و دیگر نسبت به وظایف خود نسبت به شوهر گذشت ندارندو فکر می کنند که در منزل همسر بایستی همه خواسته ها را که دارند اجرا کنند و بیشتر طلاق ها هم در اوایل زندگی مشترک زن با شوهر رخ می دهد. درست است که در اسلام زن در شان خانوادگی به نظر میرسد و اگر چند خانواده بالا باشد نفر و بالاتر باشد هرچند که پسر هم بایستی شان خانوادگی را رعایت کنند و همسر را برای خود انتخاب کنند ,ولی از طرفی هم دختران هم خواسته های شان بالا رفته و چنانچه در شهرستان دخترانی میبینیم که استقلال مالی دارند و ازدواج نمی کنند. از این رو ما به مسئولیتهای آموزش و پرورش در راستای تفهیم و در آگاهی مسئولیت های ازدواج به دختران و پسران این شهرستان اشاره میکنیم : -۱ برگزاری کلاس های ویژه برای دختران و پسران. با برگزاری این کلاس ها در سطح شهرستان میتوان پیشگیری از گسترش پوسیدگی خانوادهها شود و گذاشتن مشاوره متخصص و مدارس برای تقویت آگاهی مسئولیتهای ازدواج دختران و پسران با مشاوره متخصص در مدارس می توانیم به سوالات جوانان پاسخ داد و آنها را به نحو احسن راهنمایی کرد. گفتار دوم آگاه کردن کردن خانواده های جوانان شهرستان استان برای پیشگیری از افزایش طلاق در بین جوانان شهرستان آشتیان نخست به این اشاره میکنیم دخالتها و دلسوزی های بی جای پدر مادر باعث میشود که فرزندانشان از این رو آگاه کردن خانوادهها برای مسئولیت پذیری و پیشگیری از طلاق این است که: 0- استقلال فرزندشان را باور کنند. این که وقتی فرزندشان به زندگی جدید وارد میشود حس نکنند که آن پسری که دخترشان را به همسری برگزیند یا آن دختری که با پسرشان ازدواج کرده باعث شده که پسر یا دختر از خانواده جدا بشوند و احساس کنند که بسرشان یا دخترشان را از آنها ربوده اند. از این رو این امر لازم است که پدر و مادرها هم بایستی آموزش دیده شوند که بسیاری ااز این رو دیگر مسئله که خانوادهها میتوانند به پیشگیری از طلاق کمک کنند این است که دو خانواده ه حتی اگر دارای تمکن مالی بوده و قدرت خرید بالای برخوردار هستند باید در تامین خواسته های فرزند خو دهوشیار و عاقلانه رفتار کنند و تا لازم است در مواردی به فرزندان خود جواب منفی بدهند. 1- رئیس شعبه و در دادگاه حقوقی دادگستری کرمان ابزار داشت رفاه و آسایش بیش از حدقدرت تحمل فرزندان را در برابر مشکلات و ناملایمات کاهش داده باعث می شود آنها در زندگی مشترک خود دچار مشکل شوند وی ادامه داد اینگونه افراد در مواجهه با کوچکترین مشکل طلاق را به عنوان راه حل رهایی از چالش های زندگی مشترک میدانند. در اینجاست که نقش تربیتی والدین نمود پیدا می کند. حجت الاسلام شفیعی میگوید فرزندان باید پیش از ازدواج با مشکلات و سختی ها آشنا شده و از این طریق به شخصیت و قدرت و تحمل آنها اضافه شودچنانچه در گذشته منفورترین حلال خدا طلاق بوده و در گذشته کسی که طلاق میگرفت پنهان می کرد و همین مذموم در جامعه شناخته میشود ولی در این زمان بعضی روستاها آمار طلاق بیشتر از شهرستان آشتیان است چرا که قبح شکسته شده است. احساس نکنیم که کثرت طلاقها به واسطه وضع بد اقتصادی خانوادهها است. خیلی از موارد زوجین جوان شهرستان آشتیان اطلاعات کافی از فلسفه هدف ازدواج ندارند. گاهی اوقات وضع بد اقتصادی دخالت اطرافیان اعتیاد بیکاریچ شمان چشم همچشمی ها تاثیر دارد ولی رعایت اصول همسرگزینی توجه نکردن به اهمیت و شرایط ازدواج از اساسی ترین دلایل طلاق است. از این رو خانوادهها میتوانند به آگاهی و تصمیم به فرزندان خود از اهداف ازدواج در پیشگیری از طلاق موثر باشند. گفتار سوم :آگاه کردن جوانان توسط رسانه های مربوط به شهرستان آشتیان . برای پیشگیری از طلاق جوانان شهرستان آشتیان امروز رسانههای جمعی برای تصمیم گرفت از این شهر به سنجش زیادی از معرفت است و ازرسان می گیرد در واقع در استان برای انعکاس تحولات اجتماعی و تمایلات فردی به وجود آمده اما امروز به حدی قدرتمند شده که خودش تمام را دهی و سازماندهی می کنند و تحقیقات نشان می دهد که رسانه ملی در جلب اعتماد مردم بیشترین نقش را دارد. بنابراین نقش رسانه ملی در سبک زندگی اهمیت زیادی دارد. همانطور که می دانیم خانواده کوچکترین و راهبردی ترین نهاد اجتماعی است و بیراه نیز بگوییم اصلیترین هدف جنگ نرم از بین بردن این نهاد کوچک است. رسانه ملی در این میان سال ها با تولید برنامه های توجیهی جریان ساز به اتفاقات خوب در جامعه منجر شده است .شبکه های اجتماعی در افزایش طلاق در سطح شهرستان تا حدود موفق آمیز بوده اما ما با ارائه آزاد گروه هایی که در شبکه های اجتماعی می توانیم به اشتراک بگذاریم می توانیم این موضوع را مهار کنیم چنانچه با فرهنگسازی و با استفاده از نهادهای آموزشی می توانیم بسیاری از والدین طلاق را پیشگیری کنیم .متاسفانه امروز بسیاری از مخاطبان ایرانی بدون اطلاع از خطر فکری و سیاست و شبکه های رسانه ای خوب جذب برنامه ها و مباحث مطرح و شبکههای مختلف می شوند. گفتار چهارم: استفاده از صیغه محرمیت یا دوره نامزدی یا دوره آشنایی قبل از ازدواج دختر و پسر در بین جوانان شهرستان آشتیان : یکی از عوامل اصلی که میتوان برای پیشگیری از طلاق گفت در شهرستان آشتیان این روش استفاده نمیکنند اینکه در شهرستان از صیغه محرمیت برای دختر و پسر استفاده نمیکنند.در شهرستان آشتیان اینگونه روش را بسیار بد می پندارند و میگویند دختر و پسر باعثی سریع ازدواج کنند و معمولاً خواستگار اول که می آید دختر و پسر را به عقد هم در می آورند و همین این روش باعث بسیاری از مشکلات است چرا که پسر و دختر بدون آشنایی با هم وارد زندگی مشترک می شود و باعث می شود که از هم جدا شوند. فصل سوم گفتار اول: افزایش صبر و تحمل جوانان آشتیان در مقابل مشکلات زندگی باعث کاهش طلاق می شود. همانگونه که امیرالمومنین فرمودند: ازدواج کنید, ازدواج سنت رسول خدا صل الله است چرا که آن حضرت می فرمود: هرکس دوست دارد از سنت من پیروی کند بدانند که ازدواج از سنت من است .( سننا النبی صفحه ۹۱) اسلام خانواده را شامل افرادی می داند که شخصیت روانی حقوقی و معنوی دارند و هسته اولیه و اصلی آن با ازدواج شروع میشود زنده میداند که از ازدواج طرفین دارای وظایف و حقوق جدید می شود. وظایف اعضای خانواده بسیار است و مهم ترین هاعبارت است از: ایجاد زمینه و آسایش به گونهای که باعث رشد و تحول در یکدیگر شده و از یکدیگر حمایت نمایند. کمک یکدیگر باشند. موضوعات روز خود, خانواده و اجتماع را فراهم نمایند. خانواده طبیعی و متعادل: در یک خانواده طبیعی و متعادل اعضای خانواده از سلامت روانی برخوردار میباشند چنانچه مشکلی در خانواده پیش آمد, مشکل را تشخیص داده و اقدامات لازم را برای رفع آن به عمل بیاورند. خانواده از ابعاد مختلف بایستی دارای ثبات و پایداری باشند حتی اگر نیروهای عامل باعث از بین بردن این تعادل شد, اعضای خانواده باید بتواند مجدداً تعادل را به خانواده برگردانند. در خانواده طبیعی پویایی وجود دارد این خانواده دارای پیوستگی و صمیمیت میان اعضای خود است .همچنین این خانواده بالینی در ارتباط مستمر با محیط به خصوص محیط اجتماعی بوده و فرهنگ محیط اجتماعی را بشناسند. یک خانواده متعادل و طبیعی باید مرتب در حال تحول باشد از رشد کیفی مناسب برخوردار باشد. وقتی خانواده در یک سطح باقی ماند از دنیا و اجتماع بی اطلاع باشد در معرض تهدید می باشد. یک خانواده طبیعی متعادل از اضطراب و آسیب های اجتماعی کمتر آسیب می بیند. در این خانوادهها افراد بسیاری از جنبه های رفتاری خود را کنترل دارند به عنوان مثال افراد احساسات و هیجانات رفتارهای ناگهانی و تکانهای و رفتارهای بدون تفکر از خود بروز نمی دهند.تمامی اعداد شناسایی میشود و تمام اعمال در هدفهای خانواده هدایت میشود. افراد سعی می کنند افکار و اعمال خود را در جهت حفظ تعادل خانواده کنترل نمایند. محبت همسران به یکدیگر: پیامبر اکرم صلی الله فرمودند: بهترین شما کسی است که برای خانواده بهتر باشد و من از همه شما برای خانواده ام بهترم. زنان را گرامی نمیدارد مگر انسان بزرگوار و به آنان اهانت نمی کند مگر انسان پست. (نهج الفصاحه صفحه ۱۵۲). همچنین امام صادق علیه السلام فرمودند: دوستی از اخلاق پیامبران است و نیز فرمودند هرگاه کسی را دوست داشتی بگو زیرا این اظهار دوستی عشق و علاقه شما را نسبت به هم افزون تر و مستحکم تر میکند (اصول کافی جلد ۲ صفحه ۶۴۴). در خانواده طبیعی محبت به نظام خانواده جاری است. زن و شوهر نسبت به یکدیگر عشق و محبت داشته با آن را ابراز می نمایند. در بعضی از جوامع سنتی زن و شوهر معتقدند که نباید با رابطه کلامی با یکدیگر ابراز نمایند و همین مسئله باعث بسیاری از کدورت ها بین آنان می شود. رسول اکرم فرمود :گفتن مرد با زن خود که من تو را دوست میدارم هرگز از دلم به درد نمی رود. امروز ثابت شده است که ابراز محبت بین زن و شوهر باعث گرمی و پایداری و روابط آنها بوده و حدود فضای روانی خانواده بسیار صمیمی تر می گردد. همچنین در یک خانواده طبیعی ابراز محبت به فرزندان نیز از اصول تربیت آنها به حساب میآید و به طور مرتب و متعادل محبت به فرزندان اعمال می شود. چنانچه در بعضی از خانوادهها محبت بین زن و شوهر یکی از کم رنگ شده باعث می شود آن را مجدداً به وجود آورد و در واقع میشود محبت ها را احیا نمود. نکات زیر را میتوان برای تحکیم محبت بین جوانان این شهرستان نام برد: خود را به همسر خود ابراز نموده و علاقه خود را بیان کنید . به مناسبت های مختلف, روز تولد و ازدواج ,روز زن روز پد,ر با توجه به شرایط اقتصادی و توان خانواده به همسر خود هدیه بدهید. خوشبو باشید و با همسر خود کرده را داشته باشید. با همسر خود محبت کنید تماس فیزیکی برقرار نمایید. حضرت علی علیه السلام فرمودند همیشه باهم سرتو بالا کن و با او به نیکی همنشینی کن زیرا با صفا شود. و نیز رسول اکرم فرمودند: هنگامی که زن و شوهر به همدیگر نگاه می کنند خداوند متعال نیز با نظر رحمت به آنها می نگرد. زمانی که دستان دیگر را می گیرندگناهانشان از میان انگشتانش آن فرو می ریزد.( کنزاالمعالم). در کلیه زندگی زناشویی خانوادگی علاقه بین زن و شوهر و انواع و اشکال و معانی مختلف تشکیل می شود. روابط جنسی بین زن و شوهر در طول سال های زندگی باعث ر شد پیوستگی بین آنان می شود .چنانچه مشاهده می شود زن و شوهر که تماس فیزیکی بینشان برقرار نیست و هیچ گونه رابطه جنسی با یکدیگر ندارندبه تدریج روابط سرد بین آنها حاکم می گردد. رسول اکرم صلی الله در این ارتباط فرمودند :خداوند زن و مرد را در کنار همسرش از اعتکاف در مسجد النبی بیشتر دوست دارد (تنبیه الخواطر صفحه ۳۶۲). تماس فیزیکی بین زن و شوهر فقط شامل روابط جنسی بین آنها نیست .آنها می توانند از تماس های فیزیکی دیگر نیز استفاده نمایند. مثلاً زمانی که شوهر از منزل خارج میشود یا زمانی که از سرکار برمی گردد میتواند همسرش را ببوسندو زمانی که با یکدیگر صحبت می نمایند میتوانند دستهای یکدیگر را بگیرند در کنار یکدیگر بنشینند و تلویزیون تماشا کنند . توانایی ارتباطی تبادل نظر از طریق گفت و گو نیز باعث گرمی و صمیمیت رابطه ها خواهد شد برقرار کردن امنیت در خانواده نیازهای ایمنی مانند ثبات, امنیت ,حمایت, رهایی از ترس و اضطراب از نیازهای بسیار مهم در زندگی مشترک هستند . همسر باید با توجه به موارد زیر برقراری امنیت در خانواده ونداشتن احساس امنیت فرد را دچار بیماریهای جسمی و روحی می کنند .اگر همسر احساس امنیت و آرامش داشته باشد می تواند به همسر خود امنیت و آرامش دهد اگر فردی نسبت به همسر خود احساس ناامنی داشته باشد دیگر به عنوان تکیه گاه اعتماد نخواهد داشت . نکات زیر در ایجاد احساس امنیت اهمیت دارند: از همسر خود در گفتار و کردار حمایت و پشتیبانی کنید. به دیگران و حتی نزدیکان اجازه ندهید بی دلیل به همسر شما اهانت کنند. با همسر خود صادق باشید و از دروغگویی و پنهان کاری پرهیز کنید. از جدایی و تهدید گفتگو نکنید. رسول اکرم صلی الله فرمودند: به درستی که خداوند مردانی را که با صدای زیاد می خوانند دوست ندارد و صدای ملایم را دوست دارد(کنز المال حدیث ۷۹ ۴۳). دختران و پسران با مهارت هایی که گفته شد می توانند با صبر و تحمل در مقابل همدیگر در هنگام بعد از ازدواج در سختی ها را با همدیگر تحمل کنند و با هم با مشکلات مبارزه کنند و از طلاق جلوگیری کنندو مسائل را با هم حل کنند و همچنین میتوانند با ذکر نکات مثبت یکدیگر به همدیگر اعتماد به نفس بدهند. از زندگی را برای خود شیرین تر کنند. از دیگر مواردی که می شود برای مهارت های زندگی نام برد این است که قدردانی و تشکر از یکدیگر و احترام به یکدیگر. در خانواده پرستاری به نام بیماری و دلجویی به هنگام بحران و گرفتاری و مشورت نمود. با یکدیگر و ارتباط اجتماعی همسران ارتباط با خانواده همسرو مسائل را با هم حل کنند .با ثبت این مهارت ها را در زندگی مشترک پیاده کنند. گفتاردوم :آگاهی دختر و پسر از مسئولیتهای خودشان و عمل کردن به مسئولیت ها باعث کاهش طلاق می شود . همانطور که گذشت و گفته شد مسئولیت های پسر و دختر مشخص شد, اگر در سطح شهرستان با توجه به مهارتهای که گفته شد دختران و پسران مسئولیت های خود را اجرا کنند باعث کاهش چشمگیری در طلاق می شویم در عمل کردن به این مسئولیتهای اخیر که پسر بایستی در زندگی همسر داشته باشد و یک دختر و یک پسر تا پنج سال اول زندگی زمان میبرد که عادت کنند که مسئولیت هایشان از این رو دختران و پسران با آگاهی و عمل کردن به این مسئولیت ها در کاهش طلاق موثر هستند. گفتار سوم مهارت های همسرداری و مهارتهای کلامی و زبانی جوانان آشتیان باعث کاهش طلاق می شود .ما در این ۲۰ نکته درباره مهارت همسرداری از زبان ائمه اطهار بیان می کنیم ۱- اطاعت از شوهر گردنآویز زیبا پیامبر عزیز خدا صلی الله فرمود:حقی که مرد بر زنش دارد و آن هم این است که چنانچه او را صدا زند پاسخ دهد . امام رضا علیه السلام فرمود: بدان که زنان گوناگونند, برخی از آنان دستاوردی گرانبها و تاوان رنج های آدمی هستند و این زن کسی است که به شوهرش محبت و عاشق اوست. -۳ امام باقر علیه السلام فرمودند: برای زن هیچ شفیعی نزد پروردگارش به اندازه رضایت شوهر سودمندتر نیست. ۴- عطر محبت پیامبر عزیز خدا صلی الله فرمودند:حق مرد بر زن این است که زن ملازم خانه باشد به شوهرش دوستی و محبت ورزد و دلسوزی کند و از خشم دوری گزیند. به آنچه مورد رضایت است انجام دهد و به پیمان و وعده وفادار باشد ۵- سرانجام ناسپاسی امام صادق علیه السلام فرمودند: هر زنی به شوهرش بگوید من از تو هرگز چیزی ندیدم ثواب کارش از بین می رود بهترین زنان. پیامبر عزیز خدا صلی الله فرمودند:بهترین زنانتان زنی است که با محبت فرزند آور و سازگار باشد و بدترین آنان زنی که لجباز باشد. ۷- خشمگین کردن شوهر هرگز پیامبر عزیز خدا صلی الله فرمودند ها خوشا به حال زنی که شوهرش از او راضی باشد هشت اذیت نکن: پیامبر عزیز فرمودند: کسی که زنی دارد که آن زن به او آزار می رساند خداوند نماز و کارهای نیک زن را نمی پذیرد تا اینکه به مرد کمک و او را راضی کنند, اگر این زن تمام روز را روزه بگیرد و نماز بخوانند و بندگان را آزاد و دارای را در راه خدا انفاق کنندو این زن نخستین کسی که وارد آتش جهنم می شود. سپس فرمودند: مرد نیز چنین گناه باز می دارد اگر زن را آذاررساند و به او ستم کند. ۹- بزرگداشت شوهر آزار نرساندن و مطیع بودن . امام صادق علیه السلام فرمودند: خوشا به سعادت آن زنی که با شوهرش را بزرگ دارد و آزار نرساند و همیشه از شوهرش فرمانداری کنند. چشم داشت به جا و منطقی, پیامبر عزیز خدا صلی الله فرمودند: برای زن جایز نیست که شوهرش را بیش از توانایی مجبور کنند ۱۱- مهمان با اجازه شوهرپیامبر عزیز خدا صلی الله می فرمایند :مرد زن های شما بر شما حق دارند و شما هم برا ما و حق شما بر آنان این است که کسی را که شما رضایت ندارید بدون اجازه منزلتان وارد نکنند. ۱۲ هم به استقبال از گروه و هم او را بر روی کند. مردی به رسول خدا صلی الله علیه واله آمد عرض کرد همسری دارم که هرگاه وارد خانه میشود به استقبال می آید چون از خانه بیرون می روم بدرقه ام میکند و زمانی که مرا اندوهگین میبیند میگوید اگر برای رزق و روزی و مخارج زندگی غصه می خوریدبد ان که خداوند آن را به عهده گرفته است و اگر برای آخرت خود غصه میخوری خداوند اندوه را زیاد کنند و بیشتر به فکر آخرت باشید رسول خدا صلی الله و آله فرمودند: برای خدا کارگزارانی در روی زمین است و این زنیکی از کارگزاران خداست که پاداش و برابر با نیمی از پاداش شهید است ۱۳. در این کارها نیز کمک کن. پیامبر عزیز خدا صلی الله فرمودند: هر زنی که در حج و جهاد و داشتند روز دانش اندوزی به شوهرش کمک کند خداوند آن پاداشی را که به زن حضرت علی علیه السلام داده است می دهد. ۱۴ شهری در بهشت.خدا امام صادق علیه السلام فرمودند: هر زنی که به شوهرش مقداری آب دهد برای او بهتر از عبادت یک سال است که روزهای روزه باشد و شبهای عبادت کند و خداوند به جای آن آبی که به شوهرش بنوشاند شهید بهشت برای میسازند و ۶۸ میآمرزد. ۱۵ تامین امنیت روانی همسر. پیامبر عزیز خداوند فرمود :حق مرد بر زن این است که چرا غ خانه را روشن سازد. غذای مطبوع فراهم کنند و تا در خانه اش به پیشواز او رود. خوش آمد بگویند و تخت خواب و حوله را برای او آماده کنند و دست های او را بشوید و بدون دلیل عذر شرعی مانع شوهر نسبت به نفس خودش نشود. ۱۶ رحمت خدا از آن کدبانو. اامام صادق علیه السلام از پیامبر عزیز خدا صلی الله روایت میکند: هر زنی که در خانه شوهرش چیزی را برای سامان دادن به وضع خانه جابجا کند خداوند نظر رحمت به او می کند. ۱۷ خوشبوترین عطر ,زیباترین لباس, نیکوترین زینت. پیامبر عزیز خدا صلی الله فرمودند:حق مرد بر زن است که برای شوهرش خوشبوترین عطرهای را بزند و قشنگ ترین لباس های شاد پوشاک و زیباترین نیز زینت های استفاده کنند۱۸. هنر آشپزی. امام صادق علیه السلام فرمودند: بهترین زنان شما زنی است که دارای بوی خوش و دست پختی خوب باشد هنگامی که خرج می کنند به جای خرج کنند و هنگامی که فکر نمی کنند به جای درست کردن خودداری ورزد چنین زنی کارگزاران خداست و کارگزار خدا نه نا امید می شود و نه پشیمان ۱۹ آرایش فقط برای شوهر. پیامبر عزیز خدا صلی الله فرمودند :بهترین زنان شما آن زنی که برای شوهرش آرایش و زینت می کنند اما از بیگانگان خود را میپوشاند . ۲۰ از تو سپاسگزارم .امام صادق علیه السلام فرمودند :بهترین زنان شما زنی است که چون به او چیزی داده شود راضی باشد. از این رو با صحبت کردن و گفتگوی کلامی میتوانیم بر کاهش طلاق تاثیرگذار باشیم. گفتار چهارم مهارت های حل کردن مسئله و مشکلات زندگی و استفاده از سیاست در زندگی به ویژه خانم ها باعث کاهش طلاق می شود. جوانان شهرستان با استفاده از مشاوره های گوناگون و متخصص میتواند بسیاری از مشکلات را با استقلال خود خودشان برطرف کنند از این رو ما برای آشنایی با مهارتهای حل کردن مشکلات به چند موضوع اشاره می کنیم . در مرحله اول زن و شوهر با صحبت کردن با هم تلاش کنند که مسئله خود را حل کنند در مرحله دوم به مراکز مشاورین متخصص مراجعه کنند در مرحله سوم اگر مشکلات با خانواده باعث دخالت آنها در زندگی مشترک شان نمی شود از آنها راهنمایی بگیرند .در اینجا قابل ذکر است که زن موجب گرمی کانون خانواده میشود و میتواند با سیاستهای خود مشکلات را سازماندهی کنند. فصل چهارم علل افزایش طلاق گفتار اول :مشکلات اقتصادی در شهرستان آشتیان. در تاثیرگذاری افزایش طلا ق در جوانان آشتیان .در این قسمت سخن از عوامل اساسی طلاق است. در این زمینه گزاره های اساسی چنین است :همه پدیدههای اجتماعی دارای علل و عوامل عینی, ملموس و کمی هستندو در عین حال که از عوامل ذهنی, کیفی نیز برخوردارند .طلاق نیز چنین است .شناخت انتزاعی هر یک از عوامل یک واقعیت اجتماعی درست نیست .عوامل به تنهایی معنای ندارند ,آنان در مجموعه یا شبکه عوامل معنا مییابد. بنابراین به جای شناخت انتزاعی یا جداسازی عوامل باید عامل را در متن مجموعه شناخت .بدینسان از عوامل یک پدیده اجتماعی با یکدیگر میآمیزند ترکیب می شوند و از آن آمیز های خاص و منحصر به فرد پدید میآید. در حوزه شناخت عوامل به نظر ما مرز های کلاسیک دانشگاه انسانی فرو میریزد به بیان دیگر باید محقق در عین حال هم عوامل روانی, اقتصادی ,سیاسی و هم عوامل اجتماعی ,حقوقی را با هم مطرح کرده و مورد شناخت قرار دهد تا واقعیت در همه ابعاد شناخته شود. به عنوان مثال به درستی میتوان گفت طلاق سلسله عوامل اجتماعی دارد. نظیر مادی شدن جامعه ,کمرنگ شدن ارزش های معنوی در جوامع صنعتی غرب و لیکن همه انسانها در همین جوامع دست به طلاق نمی زنند بنابراین سلسله عوامل درونی نیز در کار طلاق تأثیرگذارند. از جانب دیگر هرگز نمی توان تصور کرد که شرایط اقتصادی در شهرستان در بین جوانان از بی تاثیر بر جریان طلاق باشد. از دیدگاه ما در کار مطالعه و راهیابی مسائل اجتماعی باید مورد توجه داشت بدون شناخت علل و عوامل هرگز دستیابی به راه های گشایش مشکل امکان پذیر پذیر نیست و بسیاری از موارد تلاش ما در حد جمله به مربوط به کار میآید و بیهوده میماند( دکتر باقر ساروخانی ۱۳۷۶ صفحه ۵۱ و ۵۲) گفتار دوم مشکلات و فقدان اخلاق و عاطفه در بین جوانان شهرستان آشتیان در تاثیرگذاری افزایش طلاق در جوانان شهرستان . یکی دیگر از مشکلاتی که باعث افزایش طلاق در شهرستان میشود اقدامات و اخلاق در بین زوج جوان است از این رو ما برطرف کردن این مشکل چند نکته اشاره میکنیم اینکه ما برای مشکل بایستی آموزش و مطالعه فرمایید و مراجعه به مشاوره متوسط و شرکت در کارگاه های زناشویی ۳- بعد از آموزش حتماً بر خانواده دانش خود را مطرح کنیم تا دانشگاه به طور عملی ایجاد کنیم تا نتایج را ببینیم به دلیل آن به دلایل متفاوتی می توان اشاره کرد که چرا جوانان استان در مسئله فاطمه به اخلاق و ۴- ضعف هستند از عواملی که می توان نام برد سرد مزاجی جوانان به ویژه دختران می باشدو همین باعث ضعف در روابط جنسی میشود . و دیگر عوامل دیگری که می توان نام برد این که فرزندان در خانواده های آشتیان محبت کردن را به چشم خود در بین پدر و مادرشان ندیده اند گفتار سوم مشکلات اعتقادی و عدم آشنایی جوانان آشتیان در زندگی به سبک اسلامی و میزان تاثیرگذاری آن بر افزایش طلاق . در بین جوانان آشتیان عوامل متعددی که به توسعه فرهنگ و ساختار های وابسته به فردگرایی ,انسان محوری و خویشتن خواهی دامن زدن یک سئوال از زندگی را برای بشر فراهم آوردندکه به تدریج دینداران را در تضاد با پیرامونشان کشانده است .برای خروج از این وضعیت لازم از اصول حاکم بر زندگی دیندارانه بازخوانی و ساختارسازی شوند. چنان که نادیده انگاری هر از پیام های کمی و کیفی قابل مشاهده دارد. در این مجال ضمن تفکیک میان بررسی جامعه شناسی و گفتگوی دینی درباره سبک زندگی با نگاهی هنجار شناسانه به تعیین سطح محوری, قناعت, پرهیز از مسیر لحظه در زندگی و باور به وجود مرزبندی حق و باطل پرداخته شده است. دستاوردهای این تحقیق ساختار شکنی. از موضوع این نکته را ثبات می کنند که بدون حاکمیت اصول خودجهتدهی ساختارها بر اساس سبک زندگی آنها و اصلاح ریختار ذهنی و تربیتی افراد و خانوادهها ایجاد سبک زندگی دیندارانه عملی نیست . اصول سبک زندگی غیر مذهبی آنچه در این مزار بر آن تاکید می شود این است که گستره سبک زندگی فقط شامل برکات فردی, خانوادگی, اجتماعی و معناشناسی آنها نیست عمل انسانی نمود خارجی امیال هواها و اراده ها شناخت ها و باورها است .نمیتوان تحرکی خارجی در انسان مشاهده کرد که ناشی از یک یا چند عامل از عوامل نباشد سبک زندگی شکل و نمودار در عینیت هاست که اطراف انسان را پر کردند. بر اساس همین پیش فرض است که آدم آن عدد برای باورها و اعتقاداتشان از طریق چگونگی انتخاب وسایل زندگی و نوع چیدمان آنها ,چگونگی برگزاری مراسم آیینی و قضاوت می شوند. اگر چنین است آنگاه میتوان گفت سبک زندگی زاییده چارچوب فکری حوزه شناختی و نیروهای انگیزشی حوزه عاطفی آنهاست .حوزه شناختی هرکس بسیار تعیین کننده است اما حوزه عاطفی تحت تاثیر عوامل بیرونی قرار دارد و همین جهت برای هرگونه تحلیل گزینشها بر محیط خود را شکل میدهند. به نظر میرسد گفت و گو در مورد سبک زندگی بیش از حوزه های شناختی و عاطفی افراد فایده چندانی نداشته باشد. بنابراین این اصلاح سر کار در زندگی روزمره جوانان این شهرستان بدون اصلاح بنیانهای امکان پذیر نیست اصول حاکم بر سبک زندگی دینیدر این چرخش بیش از پیش از هر چیز اصول زندگی در قرائت و دانشمندان سیاستمداران و سپس آدمیان تغییر کرده است در بستر زندگی گریزناپذیر است و همین جهت به نظر میرسد بحث درباره سبک زندگی به بعد از چهارچوبهای تمام وجود می کنند و در طراحی الگوی اسلامی از سبک زندگی موثر است و همه چهارچوبهای یا اجزای اصلی گفتمان اسلام درباره آن از سه رکن اصلی برای این الگو میتوان مطرح ساختن آن پرهیز از مسیر مهمی در زندگی باور به وجود مرزبندی میان را باطل. از این رو ما به سبک گفتمان اسلام درباره آن از سه رکن اصلی برای این الگو میتوان مطرح ساختن آن پرهیز از مسیر مهمی در زندگی باور به وجود مرزبندی میان را باطل از این رو ما به سبک زندگی اسلامی در بین جوانان شهرستان آشتیان می پردازیم که آیا در زندگی خود دارند و معنای گناه را می دانندند به معنی اکتفا به کتاب و یک معنا برای شکل دادن به زندگی است که در وهله اول یک خصلت در او نیز آینده است . و به فرد احساس رضایت از زندگی و ارامش می بخشد. برای همین است که در واقع در منزل رضایتمندی فرد در زندگی می شود اطلاعات در پدید میآید ولی سپس فرد را به انتخاب بهتر واکنش در مقابل نعمت ها با داشته سوق می دهد. برای مثال فرد خانه از دارایی خود به هر اندازه که هست خوشنود است و خود را به عنوان پاسدار نعمت هدایت و مدیریت همان مقدار میدانند.این عبارت به دو معنا ست اول آنکه احساس بی نیازی درونی در فرد همیشه ای است و دوم آنکه فرد همواره می کوشد دارایی عینی و بیرونی را هم پاس داشته و برای آن برنامهریزی کنند زیرا شکر یعنی گزینه گزیده ترین واکنش در قبال نعمت .چهبسا که جوان به زوجین در اوایل زندگی اگر قناعت داشته باشند و به سبک زندگی اسلامی عمل کنند بیشتر مشکلات حل میشود. گفتار چهارم استقلال بانوان شهرستان آشتیان در افزایش طلاق و جوانان آشتیان. یکی از معضلات دوران مدرن هماهنگ ساختن مولفه های مختلف و پدیده های عصر حاضر است با افزایش مدارس جدید و دانشگاهها و توسعه فضاهای کاری اجتماعی اقتصادی خدماتی و سیاسی حضور دختران و زنان نیز روز به روز بیشتر و بیشتر شده است .شرایط ویژه این طیف از افراد جامعه و تعاملی که با جنس مرد دارد و از سوی دیگر انتظاراتی که از آنها در اجتماع از جهت ارضی و شرعی وجود دارد اقتضا میکند که تعطیل و اشتغال در کنار ازدواج و تربیت نسل جدید و آسیبهای خانواده مانند طلاق به یک توازن و تعادل مناسب برسد. در این نوشتار بر آن شدیم تا ضمن جایگاه زن در خانواده و امنیت آن ویژگی های جسمی و روحی زنان و پیامدهای اشتغال آنان نحوه تاثیر اشتغال در سردی خانواده و بروز طلاق را توضیح داده و نهایتاً راههایی برای مقابله با پیامدهای سوء و جانبی اشتغال بیرون از خانه را ارائه دهیم.(الوین تافلر شوک آینده به نقل از ک دفاع از حقوق زن محمد حکیمی دفتر نشر فرهنگ اسلامی تهران ۱۳۸۷ صفحه ۵۹) جایگاه زن در خانواده اهمیت خانواده بر کسی پوشیده نیست محدودیت و نقش حیاتی و زیربنای آن در تربیت نسل, سامان بخشی به فکر و اعصاب افراد خانواده و از آن جمله مرد و تشکیل هسته اصلی جامعه روشن است. علاوه بر بسیاری از نقشه های پیدا و ناپیدا زن در خانواده و نقش اصلی و محوری دارد یک زن در خانه سازنده مجدد شخصیت توانایی و کارا فعال مفید مرد است .آرامش و سکون ای را که زن به مرد می بخشد به هیچ شیوه و ابزاری نمیتواند پدید آورد.( الوین تافلر /دفاع از حقوق زنان صفحه ۶۳). به گفته ویل دورانت زن از آنجا که مرد خیالی سرگردان را به مرد فداکار و پای بسته به خانه و کودکان خود تبدیل میسازد عامل حفظ و بقای نوع است زن در خانواده ناخدای را می ماند که بخشی خانواده را به کمک و همیاری اعضای از گردابهای روزگار به ساحل سلامت و آرامش میرساند . -۲ رسالت مادر ی زیباترین و باشکوه ترین هنرهای زن است و در زمان کسی را نمیتوان انجام این نقش نیستباید زن تندرستی را که به کودک شیر میدهد نقطه اعلای زیبایی عالم بدانیم نقش مادران در سعادت و شقاوت فرزندان بسیار مهم است بیش از پدران در ساختن برای ویران کردن برای شخصیت کودکان موثر زنان باید به این مسئله برساند که نقش مادری اصولی ترین و برازنده ترین نقشه است که آنان در زندگی دارندو تکامل و رشد مادی و معنوی و حتی سلامتی جسمی آنان در پرتو به ایفای این نقش است پیامدهای اشتغال زنان اشتغال زنان که از سوی برخی به عنوان رهایی از اسارت زنجیر های کهن تعبیه شده است تاثیرات نسبتاً گسترده ای را در پی دارد لذات فلسفه( ویل دورانت ترجمه عباس زریاب صفحه ۱۴۹) اشتغال زن با دگرگونی های بنیادی در ساختار جامعه شهرستان آشتیان روابط زن و شوهر شهرستان سرنوشت کودکان ,تغییر نظام ارزشهای سنتی, توزیع نقش ها و غیره روبرو از کار زنان در خارج از خانه پیامدهای مثبت و منفی زیادی داردبا بررسی این پیامدها و دسته بندی آنان به خانوادگی و اجتماعی فرهنگی و اخلاقی روانی و عاطفی و اقتصادی میتواند تاثیرات مثبت و منفی این پدیده اجتماعی پیبرد( ویل دورانت /لذات فلسفه ترجمه عباس زریاب صفحه )۱۴۹ اشتغال و ارتباط آن با طلاق طلاق در لغت جدا شدن زن و مرد رها شدن از قید نکاح و رهایی از زناشویی است.( فرهنگ امیدی صفحه ۱۱۸ )دهخدا طلاق را به معنای بیداری میخوانند .طلاق به مبغوض ترین حلال خداست طلاق زمانی واقع می شود که عاملی حدود و قصور خانواده را نشان گرفته باشد و با مهو تفاهم و یگانگی زوجین زن و مرد را از هم دور می کنند و بین آنان جدایی میاندازد (علیرضا افشار نیا/ز ن و رهایی از نیروهای تولید ناشر پیشخوان صفحه۱۱۴ ) طلاق به عوامل زیادی بستگی دارد: اعتیاد, عدم تفاهم,مشکل مالی ,توقعات زیاد و غیره.
در دوره های قبل یکی از مهمترین دلایلی که زنان را در رابطه زناشویی نگاه می داشت کسب امنیت مالی بود اما افزایش بی سابقه ورود زنان به بازار کار در دهه های اخیر به استقلال اقتصادی آنان منجر گردیده است و این امر راه را برای زنانی که از وضعیت زناشویی ناراضی اندباز نموده است .پژوهشها درخواست طلاق از سوی زنان شاغل را بسیار بیشتر از درخواست طلاق از سوی زنان غیرشاغل نشان میدهد .استقلال اقتصادی زنان گاه انگیزه مردان را نیز برای طلاق تقویت میکند زیرا مردی که زن خود را طلاق میدهد به آسانی از پرداخت هزینه های مربوط به مراقبت از کودک فرار می کنند. فصل پنجم دوران پس از طلاق و منشأ آن در بین جوانان شهرستان آشتیان گفتار اول تاثیر پیامد های طلاق بر روی جوانان شهرستان آشتیان. پیامدهای طلاق و از هم پاشیدگی کانون خانواده یکی از معضلات مهم اجتماعی است که پیامدهای آن از مشکلات بزرگ جوامع کنونی به شمار می رود ولی در شرایط حاضر به صورت متداول ترین راه حل یک ازدواج ناموفق درآمده است. حتی در بهترین شرایط طلاق تجربه هیجانی ناراحت کننده است و در بدترین شرایط میتوانند به شوک و سردرگمی شدید منجر شود . مشکل و آسیب دیگر حاصل از طلاق زوج ها تنهایی و مشکل سازش دوباره با اجتماع است .قالبا طلاق پیامدهای در ابعاد فرهنگی, خانوادگی, اجتماعی اقتصادی را به همراه خواهد داشت که در این میان سهم زنان از این پیامد ها و ناخوشی ها بیشتر خواهد بود. طلاق از مواردی که میتوان اشاره کرد .افسردگی و اضطراب و نگرانی مخصوصاً در زنان می باشد در مردان پیامدهای طلاق اینگونه می باشد, کاهش اعتماد به نفس و یا بیماریهای ریوی و ریزش موی سر دیده میشود (تبیان) گفتار دوم تغییر دید مردم نسبت به فرد طلاق گرفته و راهکارهای مبارزه با این دید . در بین مردم آشتیان یکی دیگر از معضل هایی که در شهرستان آشتیان وجود دارد تغییر دید مردم نسبت به فرد طلاق گرفته می باشد که این طور که تحقیقات به عمل آمده نشان داده که فردی که طلاق می گیردبه دلیل کوچک بودن شهر و شناسایی در شهرستان به عنوان مجرم به او نگاه میکنند البته شایان ذکر است که خیلی از این دیدگاه ها به ندرت از میان مردم از بین رفته ولی باز هم کمابیش بین مردم شهرستان وجود دارد و این صدمهای عمیق به جوانان آن به خصوص دختران میزند. گفتار سوم راهکار مسئولین آشتیان برای زنان مطلقه و ایجاد کار برای ازدواج برای آنان در شهرستان آشتیان.از اینرو مسئولین این وظیفه را دارند که برای زنان مطلقه این شهرستان ایجاد کار و درآمد را به ارمغان بیاورندو تا حدودی مسئولین موفق در این راهکار بودن در زنان مطلقه را در کارهای با شئونات زنانه سروکار درآمدزایی را برای آنها به وجود آوردند و در بسیاری از زنان مطلقه ازدواج کردند در سطح شهرستان معمولاً زنان مطلقه دارای درآمد می باشند. نتیجه گیری با توجه به یافته ها در خصوص سطح تحصیلات و سن در امر طلاق تاثیر بسزایی دارد که چنانچه تحصیلات و سن فرد مورد نظر کم باشد حتماً ازدواج بعد از مدتی منجر به طلاق خواهد شد. ولی چنانچه فرد به سن قانونی اعلام شده از طرف مراجع قانونی رسیده باشد و از لحاظ سواد و تحصیلات در سطح متوسط یا بالا باشد امکان طلاق در شهرستان آشیان به طرز چشمگیری کم می شود. بسیاری از طلاق ها در افراد زیر ۳۰ سال رخ میدهد و سن همسر با میزان تحصیلات همسر در میزان طلاق تاثیر بهسزایی داشته است.واما برای اینکه طلاق در شهرستان به کمترین آمار برسد و پیشنهادهایی عرضه می کنیم: ۱-ایجاد مراکز و کانون هایی برای آموزش و هدایت زوج های جوان قبل از ازدواج در سطح شهرستان آشتیان. ۲-و لزوم برنامهریزی صحیح مسئولین در زمینه امر اشتغال جوانان شهرستان آشتیان. ۳-جلوگیری از ورود مواد مخدر به کشور و برخورد قاطع با سوداگران مرگ. ۴-ایجاد مراکز کانون های برای آموزش و هدایت زوج های جوان قبل از ازدواج در سطح شهرستان آشتیان و لزوم برنامهریزی صحیح و امور مسئولین در زمینه امر اشتغال جوانان شهرستان آشتیان ۵- توجه خانواده ها به این مسئله که قبل از ازدواج شناخت و آشنایی کافی از همدیگر داشته باشند و تحقیقات لازم را در مورد ان دیگر انجام دهند . ۶-ایجاد مراکز آموزشی و فنی و حرفه ای برای آموزش جوانان متناسب با نیازهای جامعه شیر ایجاد برنامه های آموزشی مفید از سوی صدا و سیما و متذکر شدن عواقب بد طلاق. ۷- برنامه ریزی مسئولین برای کاهش تورم در سطح جامعه و بهبود درآمدها. ۸-ارشاد و هدایت زوجه توسط والدین بدون دخالت در زندگی مشترکشان ۹-لزوم توجه به افزایش تحصیلات و ایجاد مراکزی برای افزایش سطح سواد افرادی که تحصیلات پایین دارند. صبرو گذشت و تفاهم و احترام زوجه نسبت به هم و توجه نکردن به مسائل جزئی در زندگی .
منابع
-۱ الوین تافلر/ شوک آینده/ ۲۳۹- /۲۴۹ به نقل از ک. دفاع از حقوق زن / محمدحکیمی/ دفتر نشر فرهنگ اسلامی /تهران/جلد اول ۱۳۸۷ صفحه ۵۹ ۲- دفاع از حقوق زن/ص ۶۳ ۳-لذات فلسفه ۲۴۷/ویل دورانت/ترجمه عباس زریاب/ص ۱۴۹ ۴-لذات فلسفه/۲۴۷و۱۴۹ ۵- علیرضا افشار نیا ,زن و رهایی نیروهای تولید, ناشر پیشگام صفحه ۱۱۴ ۶-فرهنگ عمید صفحه ۱۱۸ -۷حسین بستان (نجفی) اسلام و جامعه شناسی خانواده, پژوهشکده حوزه و دانشگاه/قم/ج اول ۱۳۸۳صص ۲۴۱ ۲۴۶, ۸- تبیان ۷ ازدواج و روابط عاطفی و اجتماعی روابط زناشویی ماورای سالم چاپ و نشر آرویج -ویرایش چهارم/ مشخصات نشر: تهران آرویچ ۱۳۸۹ مولفان: دکتر محمد اسماعیل مطلق ,دکتر محمد اسلامی روشن احمدیان, اعظم السادات رحیمی, دکتر مجید رحیمی ,دکتر مهدی یزدان پناهپرنیان انزلی صفحه ۱۲ ۱۳ ۱۴ ۱۵ ۱۶ ۱۷ ۱۸ ۸۵ ۸-کنزالمعال حدیث ۷۹۴۳ ۹-سن النبی صفحه ۹۱ ۱۰-نهج الفصاحه حدیث ۱۵۲۰ ۱۱-اصول کافی جلد ۲ صفحه ۶۴۴ ۱۲- هیله المتقین صفحه ۹۹ ۱۳ مکارم الاخلاق صفحه ۲۱۸ ۱۴- کنزالمعال ۱۵ تنبیه الخواطر صفحه ۳۶۲ ۱۶-طلاق و پژوهشی در شناخت واقعیت و علل آن از دکتر باقر ساروخانی استاد دانشگاه تهران صفحه ۵۱ و ۵۲ آمار طلاق در روز در شهرستان آشتیان چقدر است ؟ماهی ۲ الاسه تا ۲ آمار ازدواج در روز در شهرستان آشتیان چقدر است ْماهی ۱۰ تا ۱۲ تا سن طلاق در بین جوانان آشتیان در چه حدودی میباشد سن ازدواج در بین جوانان آشتیان در چه حدودی میباشد بسمه تعالی در خصوص علل افزایش طلاق در آشتیان با عنایت به بررسی پرونده های طلاق مربوط به ۶ ماه ی اخیر سال ۹۶ به صورت رندم نتایج زیر قابل مشاهده است: ۴۴ درصد از طلاقها به صورت توافقی است .۴۵ درصد بر اساس درخواست زوجه مبنی بر استیذان اعمال وکالت بر اساس شروط ضمن عقد و هشت درصد طلاق به درخواست زوج بوده است و ۳ درصد انواع دیگر می باشد. سن زوجین در ۷۲ درصد طلاقها زیر ۳۰ سال (متولد ۱۳۶۵ به بعد) میباشد. ۷۵ درصد از طلاقها مربوط به زوجینی است که زندگی مشترک را شروع کرده اند و ۲۵ درصد مربوط به طلاق پس از عقد و قبل از عروسی است. ۹۲ درصد درخواست طلاق مربوط به زوجینی که زندگی مشترک را شروع کردند به صورت طلاق توافقی است . ۷۴ درصد از موارد طلاق به درخواست زوج مربوط به اعتیاد یا محکومیت کیفری زوج می باشد.
فرم در حال بارگذاری ...
آخرین نظرات