فلش کارت ساختار یک مقاله علمی
فلش کارت ساختار یک مقاله علمی 1
بسم الله
ساختار یک مقاله علمی
پیشگفتار
.1این بسته آموزشی، شامل مجموعه برخی آموزههای روشی درباره چگونگی نگارش یک مقاله
علمی و برابر استانداردهای مقبول
پژوهشی است که از منابع معتبر انتخاب و تنظیم شده است .
.2این مجموعه بنابر اعتبار محتوا، کاربردی بودن مطالب و رعایت ایجاز در آن و به علاوه شکل
خاص ارایه مباحث، میتواند کمابیش به سردبیران مجلات علمی و ارزیابان و داوران مقالات علمی،
استادان راهنما و مشاوره آثار پژوهشی، مربیان کارگاههای روش تحقیق و نگارش علمی و
شرکتکنندگان در دورههای کارورزی این کارگاهها و بهویژه دانشورانی که قصد نوشتن مقاله
علمی را دارند، کمک نماید.
.3این مجموعه، حاوی برخی ملاحظات کاربردی در حوزه نگارش مقالات علمی است بنابر این به
هیچ وجه حفظ کردن این موارد به کاربران محترم توصیه نمیشود. بدیهی است در صورت برگزاری
دورههای کارورزی مربوط، مهارت بهکارگیری این آموزهها تقویت خواهد.
.4از راهنمایی و اهدای تجربیات تمامی همکاران و پژوهشگران محترم جامعه علمی جهت تصحیح و
ارتقاء محتوای این مجموعه پیشاپیش سپاسگزاریم. در آینده سعی خواهد شد علاوه بر رفع نقایص این
مجموعه، به سابر مباحث روشی در حوزه تحقیق و نگارش علمی نیز به صورت مستقل پرداخته شود.
درباره این مجموعه:
.1تحقیق، دارای مراحل مختلفی است که موفقیت در هر مرحله در گرو کامیابی در مرحله
پیشین است.
.2یک پژوهش دارای سه مرحله عمده است: طراحی نقشه و طرح تحقیق، (شامل مسألهیابی،
مسألهشناسی و .).. اجرای تحقیق (گردآوری اطلاعات و ارزیابی و پردازش آنها و داوری و
تحصیل نتیجه) و سرآخر تدوین گزارش تحقیق. گزارش تحقیق میتواند در شکلهای مختلف
مانند پایاننامه، مقاله علمی ـ پژوهشی و یا کتاب ارائه شود. بنابر این تدوین یک مقاله، پایاننامه
و یا کتاب تنها مرحله پایانی فرآیند یک تحقیق است.
.3نگارش علمی، زبان نوشتاری جهت تبادل اطلاعات میان پژوهشگران است. توسعه دانش از
گذر پژوهش و با انتقال اطلاعات و یافتههای علمی صورت میگیرد.
.4در دنیای امروز دانش، این عبارت شهرت خاصی دارد: انتشار یا انحطاط.
.5امروزه یکی از مهمترین و رایجترین روشهای انتقال اطلاعات ، تدوین و انتشار مقاله
علمی است.
.6انتشار مقاله پژوهشی از شاخصهای مهم مشارکت در تولید علم در مقیاس جهانی است.
.7تدوین نتایج تحقیق و ارائه آن به محافل علمی یکی از مهمترین اقدامات یک محقق است
.فلش کارت ساختار یک مقاله علمی 2
.8آنچه نزد دیگران مورد سنجش و ارزیابی قرار میگیرد، گزارش تحقیق است. بررسی
عملکرد پژوهشگران از طریق ارزیابی انتشارات و آثار علمی مکتوب آنان صورت
میگیرد.
.9انتشار نتایج مطالعات چندین ماهه و در مواردی چند ساله محقق، به شکل مقاله ارائه
میشود. مقاله به منزله یک سند علمی، هم ملاک ارزیابی تلاش و توان علمی شما است و
هم به منزله یک منبع قابل مراجعه سایر محققان است.
.10وضعیت تدوین مقاله، بیش و کم با وضعیت بستهبندی کالای صنعتی و کشاورزی قابل
قیاس است. همانگونه که بستهبندی با کیفیت و مطابق استاندارد کالای تولیدی، اهمیت
فراوانی در کسب سهم بیشتر از بازار دارد، تدوین مهذب و مطابق با شاخصهای علم نقش
مهمی در تأثیر مقاله در توسعه دانش دارد. بنابراین محتوای علمی را باید با شکل مناسب
همراه ساخت.
کارت شروع
عناصر اصلی یک مقاله علمی شامل موارد زیر است:
.1عنوان
.2چکیده
.3کلیدواژه
.4مقدمه
.5بدنه
.6نتیجه
.7استناد
در این مجموعه کارتها، به اختصار نکات اساسی در مورد هر یک از مؤلفههای گفته شده، بیان
میشود.فلش کارت ساختار یک مقاله علمی 3
عنوان مقاله
.1هر آغازی، مهم و آغازیترین عنصر مقاله شما، عنوان است.
.2هزاران نفر عنوان مقاله شما را میخوانند اما تنها عده کمی تصمیم میگیرند مقاله را بخوانند.
.3پختگی و شایستگی عنوان از خبرگی و توان علمی شما حکایت میکند.
.4ممکن است مقاله شما علیرغم دارا بودن ارزش علمی، تنها به خاطر عنوان نامناسب، از
جستجوی محققان در مطالعات مرتبط، کنار گذاشته شود.
.5عنوان را ناظر به مسأله تحقیق خود انتخاب کنید. برای نوشتن عنوان مقاله، روی پرسش اصلی
مطالعه خود متمرکز شوید تا خواننده از اصل مسأله شما مطلع شود.
.6عنوان مقاله باید حتیالامکان در برگیرنده واژگان کلیدی تحقیق شما باشد.
.7باید از انتخاب عنوان عام و کلی پرهیز کنید. در هر شرایطی از اخذ انتخاب عنوان تکراری
پرهیز کنید.
.8عنوان باید رسا باشد. لذا از به کار بردن واژههای نامأنوس،اکیداً خود داری کنید.
.9اختصار در عنوان، در شرایط مساوی یک امتیاز محسوب میشود. البته نباید درستی و دقت را
فدای اختصار و ایجاز کنید. معمولاً تعداد کلمات عنوان بین سه تا هشت کلمه است.
.10عنوان پیشنهادی مقاله خود را به عدهای از دوستان و استادان خود عرضه کنید. اگر برداشت
آنها از عنوان شما متخالف بود، عنوان شما گویا نیست.
.11عنوان مقاله به هیچ وجه نباید بیش از آن چیزی است را از تحقیق شما به دست میآید، ادعا
کند.
.12اخذ پاسخ مسأله در عنوان، شایسته نیست. از به کار بردن کلماتی که نشانه تعصب و یا باعث
برانگیختن احساسات است بپرهیزید.
.13در عنوان مقاله در ابتدای تحقیق میتوانید یک «عنوان کاری» انتخاب کنید و پس از تأمل و
دقت کافی در پایان مرحله نگارش مقاله میتوانید آن را به «عنوان نهایی» تبدیل نمائید.فلش کارت ساختار یک مقاله علمی 4
چکیده
.1چکیده، مینیاتوری از مقاله است. شما باید تنها با استفاده از نسبت کوچکی از کلمات متن
مقاله، عصاره مطالعه خود را با تأکید بر جنبههای مهم و جدید آن بیان کنید.
.2اکثر خوانندگان پس از مطالعه چکیده شما در منابع چاپی و یا الکترونیکی، در مورد مطالعه متن
کامل مقاله یا ارجاع به آن تصمیم میگیرند. در حقیقت چکیده نقش «نمونه جنس» را برای مشتریان
بازی میکند.
.3در عصر انفجار اطلاعات، صرفهجویی در وقت محققان یک اصل اخلاقی در پژوهش است که
این کار با نگارش یک چکیده حرفهای میسر میشود.
.4اجزای یک چکیده معمولاً شامل تصور شما از مسأله، دلیل نوشتن مقاله و بیان مشکلی که آن
را حل کردهاید، نظریات گوناگون در اینباره، روش حل مسأله، بیان ادله و شواهد، نتایج و یافتهها،
پیامدها و کاربردهای تحقیق است.
.5چکیده مقاله معمولاً بین 120تا 250کلمه است. در این بین، اکثراً همه کلیدواژههای مقاله به
کار گرفته میشود.
.6توصیه میشود چکیدۀ مقاله محققان پیشکسوت و پایبند به استانداردهای پژوهشی را به دقت
مطالعه کنید. همچنین چکیده را در پایان نگارش مقاله خود بنویسید و حتماً پس از نگارش چکیده آن
را به رویت استادان و اهل خبره برسانید.
.7مراقب باشید چکیده مقاله شما به فهرست و یا مقدمه مقاله تبدیل نشود همچنین در آن به مآخذ
ارجاع ندهید و هرگز در نوشتن چکیده از بیان خطابی استفاده نکنید. از ذکر مثال، توضیح مفهومی
خودداری کنید.
.8چکیده شما باید دقیقاً منعکس کننده محتویات مقاله باشد و نباید هیچ تضادی بین متن مقاله و
چکیده وجود داشته باشد.فلش کارت ساختار یک مقاله علمی 5
کلیدواژه
.1معمولاً محققان در انتخاب کلیدواژه مقاله ابهام فراوان دارند زیرا چه بسا هدف بیان کلیدواژه
در مقالهها به درستی روشن نشده است.
.2کلیدواژه ها ، واژههایی است که پس از چکیده مقاله آورده میشود. در حقیقت یعنی
کلیدهایی از جنس واژه.
.3کلیدواژه، در مقالههای علمی، نقش نمایه و فهرست را در کتابها و پایاننامهها ایفا میکنند.
.4کلیدواژه، نمای کلی مقاله را در ذهن محقق نشان میدهد لذا با نگاهی به کلیدواژهها این نمای
کلی باید به خواننده نیز منتقل شود.
.5ناتوانی محقق در انتخاب کلیدواژههای مقاله خود، حکایت از نارسا بودن تصور وی از تحقیق
خویش است زیرا این کلمات در واقع راهنمای نکات مهم موجود در مقاله است.
.6گرچه در مورد استاندارد کمی کلیدواژه اختلاف نظر وجود دارد اما معمولاً شش کلمه است.
.7دقت در انتخاب کلمات در بخش کلیدواژه به شما اطمینان میدهد که مقاله شما در پایگاههای
الکترونیکی اطلاعرسانی پژوهشی به درستی نمایه خواهد شد و سایر محققان به آسانی میتوانند مقاله
شما را بیابند.
.8کلیدواژه را نباید با ترمینولوژی یعنی توضیح مفاهیم و اصطلاحات اساسی مطرح در موضوع
مطالعه خود در آمیخت.
.9کلیدواژهها باید با واژههای اصلی عنوان و مسأله تحقیق و تا حد امکان با سرفصلهای مقاله
تناسب داشته باشد و در مجموع مسأله خاص مقاله را به خوبی نشان دهند.
.10کلیدواژگان مقاله شما نباید آنقدر عام باشد که مقالههای دیگر را نیز پوشش دهند و نه آنقدر
خاص باشد که بخشی از گزارش تحقیق شما را نمایندگی نکند.
.11کلیدواژهها و یا واژگان کلیدی مقاله شما برآمده از متن و مرتبط با موضوع اصلی هستند و
خواننده با مطالعه آنها و حتی در جستجوی رایانهای، با تأمل روی آنها به محتوای اصلی پی خواهد برد
و تصمیم میگیرد که به مقاله شما مراجعه نماید یا نه.فلش کارت ساختار یک مقاله علمی 6
مقدمه
.1مقدمه یکی از بخشهای مهم مقاله علمی است که همچون دریچهای، خواننده را از دنیای
بیرون به دنیای درون مقاله شما میبرد و در حکم نقشه راه برای خواندن کل مقاله است.
.2گاهی اوقات مقدمه، تنها قسمتی از مقاله است که محققان حرفهای و یا پژوهشگران جوان آن
را میخوانند.
.3معمولاً داوران مقالات علمی از مقدمه (و نتیجه) شما در رد یا قبول مقاله کمک بسیاری
میگیرند لذا برخی از صاحبنظران مقالهنویسی پیشنهاد میکنند حدود نیمی از زمان نوشتن مقاله، به
نگارش مقدمه (و نتیجه) اختصاص یابد.
.4هدف اساسی یک مقدمه حرفهای در مقاله، پاسخ به پرسشهایی از این قبیل است که این
تحقیق چه اهمیتی دارد، چه کسانی از آن بهرهمند میشوند، چه نیازی به دانستن و حل مسأله داریم،
چه چیزی را نمی دانیم، چه خلایی در دانش وجود دارد که این تحقیق قرار است آن را پر کند و
خلاصه اینکه چرا لازم است این پژوهش انجام شود.
.5یک مقدمه خوب شامل پیشینه تحقیق، ضرورتها، روش، ساختار، مباحث و منطق حاکم بر
فصول تحقیق است.
.6بهطور کلی میتوان گفت مقدمه باید کوتاه باشد. برخی پیشنهاد میکنند طول مقدمه حداکثر
دو صفحه و یا یک ششم کل مقاله باشد (هر کدام که کمتر است). توجه کنید که مقدمه طولانی،
خسته کننده است و مقدمه خیلی کوتاه هم نمیتواند علت انجام تحقیق را تبیین کند.
.7معمولاً سیر ارائه مطلب در مقدمه از عام به خاص است یعنی نویسنده، مطلب را از جنبههای
کلی شروع میکند و رفته رفته به قسمتهای اختصاصیترمیپردازد تا در نهایت لزوم انجام مطالعه را
برای تکمیل آنچه تاکنون انجام شده روشن نماید. در واقع مورد اخیر همان هدف تحقیق است.فلش کارت ساختار یک مقاله علمی 7
بدنه مقاله
.1پس از مقدمه، لازم است بدنه اصلی مقاله قرار گیرد. بدنه مقاله، قسمت اصلی هر مقاله شماست
که در آن به سؤالات تحقیق به صورت تفصیلی پاسخ داده میشود. این قسمت بیشترین حجم یک
مقاله را به خود اختصاص میدهد.
.2تنها زمانی دست به کار نگارش بدنه مقاله خود شوید که مطمئن هستید مسأله پژوهش خود را
حل کردهاید و یا حداقل احساس میکنید تا حدود زیادی بر ابعاد گوناگون مسأله تحقیق خود تسلط
یافتهاید.
.3هر عبارت در متن مقاله شما باید مستند به منابع معتبر و یا مستدل به برهان موجه باشد. مطمئن
شوید هیچ «مهمان ناخوانده» یعنی عبارتی که نه مستند است و نه مستدل در بدنه مقاله شما راه نیافته
است. پس از نوشتن پیشنویس مقاله، عبارتهای آن را با توجه به این نکته بازبینی کنید. بهتر است
هر عبارتی که در درستی استناد و یا استدلال آن شک دارید، از متن خود حذف کنید.
.4گرچه مقاله بر خلاف پایاننامه فهرست مطالب ندارد اما دارای عناوین داخلی است. تعیین
محورها و عناوین داخلی در بدنه مقاله، ارتباط و انسجام منطقی بین قسمتهای مختلف را تقویت
میکند و به متن شما وضوح بیشتری میدهد. شما با این کار به خواننده مقاله خود کمک میکنید تا با
صرف وقت کمتری، احاطه بیشتری بر محتوای مقاله شما پیدا کند. این امر یکی از ملاحظات اخلاقی
در نگارش یک مقاله علمی است.
.5برای پاسخ به این پرسش اساسی که ذیل «عنوان مقاله» خود باید درباره چه چیزهایی بنویسید؛ نیاز به
تعیین عناوین داخلی دارید.
.6شما در مرحله «طراحی تحقیق»، سؤالات فرعی متناسبی را در راستای سؤال اصلی پژوهش خود
انتخاب کرده اید و پس از آن در مرحله «اجرای تحقیق» خود به پاسخهای آنها دست یافته اید. این
سؤالات فرعی با اصلاحاتی میتواند همان عنوانهای داخلی مقاله شما باشند. یعنی پاسخ به هر سؤال
فرعی میتواند ذیل یک عنوان داخلی در مقاله شما درج شود.
.7در هر عنوان داخلی نیز میتوانید در صورت نیاز از عناوین جزئیتری استفاده کنید. این روش تا
رسیدن به سؤال سادهای که پاسخ آن تنها به چند پاراگراف نیاز دارد، قابل پیگیری است. فراموش
نکنید نکته اساسی در اینجا، روشن بودن منطق حاکم بر ساختار مقاله است.
.8معمولاً تعداد کلمات کل مقاله که معمولاً شامل مقدمه و نتیجه هم میشود؛ از سوی مرکز یا
مجلهای که فراخوان مقاله داشته است، مشخص میشود. توصیه می کنیم که این محدودیت و سایر
دستورالعملهای نگارشی خاص آن مرکز و یا مجله را حتماً رعایت کنید.فلش کارت ساختار یک مقاله علمی 8
.9سعی کنید با کمترین کلمات، بیشترین محتوای علمی را در راستای حل مسأله تحقیقتان ارائه دهید.
بنابراین از تکرار مطالب بهطور جدی بپرهیزید و از آوردن مطالبی که مطمئن نیستید با مسأله تحقیق
شما مربوط شود، اجتناب کنید.
.10نگارش جملههای صحیح، پایه نگارش یک متن علمی است. کافی است یک یا چند جمله از متن
شما به لحاظ دستوری و یا علمی مستحکم نباشد، همین مقدار میتواند آنچنان تأثیر ناخوشایندی بر
مخاطب بگذارد که کل مقاله شما را تحتالشعاع قرار دهد و وزانت علمی مقاله شما را تضعیف کند.
پس در نوشتن هر جمله از مقاله خود دقت کنید.
. 11با داشتن تنها مهارت نوشتن جملات نمیتوان یک مقاله خوب نوشت. زیرا علاوه بر آن، باید
شیوه استفاده صحیح از جملات و چگونگی ترکیب آنها با یکدیگر را آموخت. گام نخست در این
راستا، نوشتن پاراگراف استاندارد است. علاوه بر این، برای ارزیابی پیشنویس مقاله، مناسبترین راه،
کنترل همین واحدهای متن یعنی پاراگراف است. بنابراین لازم است با خصوصیات کلی پاراگراف
استاندارد بیشتر آشنا شوید و در نوشتن آن، مهارت کافی به دست بیاورید.
.12پاراگراف، مقداری از یک متن است که فقط یک موضوع را بیان میکند. هر پاراگراف را با
یک جمله اصلی شروع کنید. این جمله باید حاوی ایده اصلی پاراگراف شما باشد. در ادامه این
موضوع اصلی را با تعدادی جملههای توضیحی بسط دهید. در هر پاراگراف هر جمله باید ادامه منطقی
جمله و یا جملههای قبلی باشد. همچنین استفاده از کلمات و یا عبارتهای ربطی بین جملههای پی در
پی یک پاراگراف هم به روانی متن شما کمک میکند. اما در انجام این کار باید دقت و ظرافت
خاصی به خرج دهید.
. 13گرچه نمیتوان اندازه مشخص و قطعی برای تعداد کلمات یک پاراگراف تعیین کرد اما
توصیه میکنیم که بیشتر از 100تا 150کلمه را در یک پاراگراف به کار نبرید. از لحاظ ظاهری
سطر اول پاراگراف در متنهای فارسی معمولاً کمی نسبت به آغاز سطرهای دیگر به سمت چپ
تورفتگی دارد. این تورفتگی مانند سایر علامتهای سجاوندی متن مانند نقطه و ویرگول است و
خواننده را از نظر دیداری متوجه میکند که یک پاراگراف و موضوع تمام و یک پاراگراف و
موضوعی جدید شروع شده است.
. 13در هر مقاله برای کسب اعتبار علمی علاوه بر ارائه استدلالها و نتایج تأملات محقق، لازم
است تحقیق در بافت علمی مربوط به آن قرار گیرد. برای این کار باید متن مقاله شما با متون علمی
دیگر مرتبط شود. برای پیوند زدن نوشتههای دیگران با مقاله خودتان میتوانید از سه روش نقل قول،
بازنویسی و تلخیص استفاده کنید که لازم است در هر صورت، اصول استناد و ارجاع علمی را کاملاً
رعایت کنید. بهتر است حتی الامکان استناد شما فقط به مصادر و متون دست اول و معتبر باشد.
این نکته مهم را همیشه به خاطر داشته باشید که ارجاعات محقق در مقاله نباید تحلیل پدیدآورنده
مقاله را کمرنگ و اثر او را به مجموعهای از یادداشتها از منابع مختلف تبدیل کند.
. 14اشاره به نظریات رقیب در حل مسأله، نقد مستند و مستدل آنها، بیان نظریه مختار و دفاع از آن
عمدهترین مباحث بدنه یک مقاله است. بنابراین از هر گونه بحث مفصل در تحلیل پیشفرضها، مبانی
و مباحث مقدماتی و ذکر مدرک یا اطلاعی که با موضوع و مسأله بی ارتباط است، پرهیز کنید.
یادداشتهایی را که متضمن مباحث فرعی مهم است میتوانید در پاورقی بیاورید.فلش کارت ساختار یک مقاله علمی 9
.14فراموش نکنید که ارزیابان اثر شما غالباً متن اصلی مقالهتان را در دو ترازو میسنجند. اول
اعتبار علمی منابع و دوم کفایت ادله و صحت نتایج.
نتیجه
.1بخش پایانی مقاله علمی شما، «نتیجه» است.
.2حاصل پژوهش بدون بیان ادله و شواهد در پایان مقاله در بخش نتیجه بیان میشود.
.3نتیجه بر خلاف چکیده متضمن تعریف و بیان مسأله، ضرورت تحقیق، ذکر ادله و دیدگاههای
رقیب نیست.
.4نتیجه مقاله پژوهشی حتیالامکان نشان میدهد که مطالعه نظاممند چه نوآوریهایی در خود
داشته است و چه مشکلی را حل کرده است.
.5مقاله گزارش مستند و مستدل از تحقیق است که به تفصیل بیان میشود و در پایان آن میتوان
نتایج تحقیق را بدون استدلال، استناد و ارجاع گزارش کرد.
.6امانتداری و صداقت دو اصل مهم در نگارش نتیجه است. بر این اساس، باید صرفاً به آنچه در
مقاله آمده است، بسنده کرد و از طرح هرگونه ادعایی که در متن مقاله مورد بحث استدلالی قرار
نگرفتهاند، خودداری کرد.
.7نتیجه مقاله، در حقیقت پاسخ سؤالاتی است که در مقدمه پژوهش طرح شده است. این نتایج،
یافتههای مستدل و مستندی است که در متن مقاله، مورد تحلیل و بررسی قرار گرفته است.فلش کارت ساختار یک مقاله علمی 10
استناد
.1اعتبار علمی مقاله به مستند یا مستدل بودن مباحث آن است. استدلال متقن و استناد معتبر
ملاک سنجش ارزش علمی مقاله شما است.
.2ارائه فهرست کاملی از مراجع مورد استفاده (منابع) در پایان مقاله، از این رو اهمیت دارد که
امکان بررسی صحت و سقم محتوای یک نوشتار علمی و اعتبار آن را فراهم میکند.
.3ذکر مراجع مورد استفاده در متن مقاله، لازمه رعایت امانتداری و اخلاق در نگارش علمی
است.
.4سبکهای استناد متنوع است و در عین حال نحوه مرجعنگاری در مورد مقاله، کتاب و سایر اع
متفاوت است لذا ممکن است با توجه به جزئیات زیاد، مرجعنگاری دشوار به نظر برسد اما باید توجه
داشت که در استناددهی «لازم نیست چیزی را حفظ کنید» صرفاً باید اصول آن را فراگیرید
و سپس با توجه به راهنمای نویسندگان مجله، یا جشنواره علمی مراجع مقاله خود را تنظیم کنید.
.5ارجاع در پایان مقاله، ارجاع در پاورقی و ارجاع در متن سه شیوه عمده استناد است که شیوه اخیر به
علت سهولت، سرعت، تمرکز ذهنی خواننده و رواج جهانی، بر دو شیوه قبلی در بسیاری از مراکز
پژوهشی ترجیح یافته است. به عبارت بهتر ارجاع در متن به دلیل افزایش در تمرکز و کاهش در زمان،
حقوق خواننده را بهتر از سایر روشهای ارجاع رعایت میکند و لذا اخلاقیتر است.
.6در شیوه ارجاع درون متنی، معمولاً اسمی از اثر در میان نیست. بلکه تنها نام صاحب اثر، تاریخ
انتشار اثر و جلد و صفحه مورد نظر درون پرانتز در متن مقاله میآید مثلاً (آخوند خراسانی، ،1412ج
.)150 ، ص1
.7مشخصات کتابشناختی منابع تحقیق باید در پایان مقاله بیان شود. شیوههای مختلف در این امر
وجود دارد. انتخاب شیوه بستگی به روش ارجاعنویسی در بدنه اصلی مقاله دارد. در شیوه درون متنی،
معمولاً مشخصات کامل کتابشناختی همان اثر مورد استفاده در متن در پایان مقاله در بخش فهرست
منابع میآید. مثلاً آخوند خراسانی، محمد کاظم، کفایه الاصول، قم: موسسه آل البیت لاحیاء التراث،
چاپ سوم، 1412هـ . ق.)
.8فراموش نکنید ارجاعات و نقل قولها باید به گونهای باشد که تحلیل پدیدآورنده مقاله را
کمرنگ نکند و مقاله را به مجموعهای از یادداشتها از منابع مختلف تبدیل نکند.فلش کارت ساختار یک مقاله علمی 11
منابع مورد استفاده
محتوای این مجموعه از منابع زیر انتخاب شدهاند:
.1فرامرز قراملکی، احد و شالباف، عذرا، تدوین پایاننامه، شیوهها و مهارتها، قم: معاونت
پژوهش حوزههای علمیه، چاپ دوم، 1389؛
.2حبیبی، غلامرضا و سایران، مبانی نگارش علمی، تهران: موسسه توسعه دانش، پژوهش و
فنآوری فرزان (انتشارات مرز فکر،) چاپ اول، 1386؛
.3حیاتی، زهیر و علیجانی، رحیم، نگارش مقاله، گزارش و سایر انتشارات علمی: از
انتخاب موضوع تا چاپ سپاری، تهران: نشر چاپار، چاپ اول، 1386؛
.4حری، عباس و شاهبداغی، اعظم، شیوههای استناد در نگارش علمی (رهنمودهای
بینالمللی)، تهران: انتشارات دانشگاه تهران، چاپ دوم، 1387؛
.5فرامرز قراملکی، احد، اصول و فنون پژوهش در گستره دینپژوهی، قم:معاونت
پژوهش حوزههای علمیه قم، چاپ اول، پاییز .1383
شناسنامه:
به کوشش: سید مهدی موسی زاده
مشاوران: جواد رفیعی، مسعود آذربایجانی
انتخاب محتوا و تنظیم متن: مهدی محقق فر
ویرایش ادبی: رضا بابایی
طراح یونیفرم و صفحهبندی: سید فرید ملّایی
چاپ: انتشارات اسراء
معاونت پژوهش حوزههای علمیه
اداره ترویج پژوهش
فرم در حال بارگذاری ...
آخرین نظرات