مصاديق من يشاء در قرآن كريم(سهيلا رنجبريان)
می باشد. لذا محقق تحقیق »مصادیق من یشاء در قرآن«با عنایت بر اینکه موضوع تحقیق حاضر را با مطالعه ی کتب تدوین شده با محوریت اراده و مشیت الهی در سه فصل ، فصل مقدماتی : کلیات . فصل اول : مصادیق اعتقادی من یشاء . فصل دوم : مصادیق اقتصادی من یشاء . فصل سوم : مصادیق اخلاقی من یشاء ، تدوین نموده است لذا در این تحقیق خواهیم خواند که مصادیق اعتقادی من یشاء : هدایت و ضلالت و رحمت و عذاب و غفران، مصادیق اقتصادی : رزق، مصادیق اخلاقی : تزکیه نفس ، حکمت ، به معنی اراده و »من یشاء «فضل ، توبه ، نصرت ، نزول فرشتگان و شفاعت است . جمله مشیت بی دلیل نیست بلکه تا مجاهده و تلاش از ناحیه بندگان نباشد موهبتی از ناحیه خدا صورت نمی گیرد به هر حال این واقعیتی است که در نظام هستی ، اصالت از آن هدایت ، رحمت ، غفران ، رزق ، حکمت ، فضل و شفاعت ، سعادت و رستگاری است و کفر من یشاء «و فسق وضلالت و عذاب همگی عارضی و غیر اصیل می باشند . همه مصادیق تحت تاثیر حکمت و مصلحت و اراده خداوند است . هر چند مشیت و خواست انسان » در طول مشیت الهی است . ولی باید توجه داشت که علت تعلق گرفتن مشیت الهی بر هدایت و ضلالت انسان عمل خود بندگان است و فسق و تبهکاری آدمی مایه ی تعلق مشیت خداوند بر گمراهی و عذاب آنان می شود . شخصی که به خدا گرایش نداشته و کفر می ورزد خود زمینه ساز مشیت الهی برای گمراه سازی او می شود و باعث می شود که از هدایت و رحمت و غفران و … دور شود . پس هر انسان در یک فرایندی خود سعادت و شقاوت خود را انتخاب می کند . واژگان کلیدی : مصادیق من یشاء ، مشیت الهی ، حکمت الهی ، اراده الهی
فرم در حال بارگذاری ...
آخرین نظرات