معانی ایامالله در تفاسیر قرآن
تعبیر ایامالله که در قرآن کریم بهکار رفته است، بهچهمعناست؟ مگر روزی وجود دارد که در مالکیت خداوند نباشد؟
در قرآن کریم ایامالله بهمعنای روزهای خدا بهکار رفته و میفرماید: «لَقَدْ أَرْسَلْنا مُوسی بِآیاتِنا أَنْ أَخْرِجْ قَوْمَکَ مِنَ الظُّلُماتِ إِلَی النُّورِ وَ ذَکِّرْهُمْ بِأَیَّامِ اللَّهِ إِنَّ فی ذلِکَ لَآیاتٍ لِکُلِّ صَبَّارٍ شَکُورٍ؛ در حقیقت، موسی را با آیات خود فرستادیم [و به او فرمودیم] که قوم خود را از تاریکیها بهسوی روشنایی بیرون آور و روزهای خدا را به آنان یادآوری کن که قطعاً در این [یادآوری] برای هر شکیبایِ سپاسگزاری عبرتها است.»، همچنین در سوره جاثیه در این باره میفرماید: «قلْ لِلَّذینَ آمَنُوا یَغْفِرُوا لِلَّذینَ لایَرْجُونَ أَیَّامَ اللَّهِ لِیَجْزِیَ قَوْمًا بِما کانُوا یَکْسِبُونَ؛ به کسانی که ایمان آوردهاند، بگو تا از کسانی که به روزهای [پیروزیِ] خدا امید ندارند درگذرند، تا [خدا هر] گروهی را به[سبب] آنچه مرتکب میشدهاند به مجازات رساند».
مشخص است همه روزها از آن خداوند متعال است، همان طور که همه مکانها در تصرف حضرت حق بوده و خداوند مالک تمام زمانها و مکانها است. اما اگر مشاهده میکنیم که مکانی مانند بیتالله الحرام عنوان بیتالله عنوان گرفته، به این دلیل است که شأن و منزلت آن جایگاه مشخص شود. بنابراین عبارت «ایامالله» نیز اشاره به شأن و منزلت زمانهای خاصی دارد که آن را از سایر زمانها ممتاز کرده است.
سه روزی که از آن خداوند است
چهویژگی ممتازی برای این ایام وجود دارد که خداوند آن را به خودش نسبت داده است؟
در مورد ایامالله معانی و تفسیرهای گوناگونی شده است؛ عدهای گفتهاند منظور از ایامالله روزهایی است که حکم خدا اجرا شده و خداوند مردم سرکش را عذاب کرده و بهجای آنها به صالحان حکومت داده است. عدهای هم ایامالله را روزهایی دانستهاند که یکی از دستورات خدا انجام شده و در زندگی انسان درخشش و تأثیر خاصی داشته است.
کنار اینها، در روایت مستندی از امام محمد باقر علیه السلام نقل شده که فرمودند: «اَیَّامُ اللّهِ ثَلاثَةٌ یَوْمُ؛ یَومُ القائِمُ وَ یَوْمُ الرجعةِ وَ یَوْمُ الْقِیامَةِ» به این معنی که «ایام الله سه روز است: روزی که قائم آلمحمد علیهم السلام قیام میکند، روز رجعت و روز قیامت.»، این حدیث که منابع معتبری ازجمله کتاب خصال و معانی الاخبار ثبت شده، نشاندهنده عظمت و شأن ظهور حضرت حجّت عجّل اللِه تعالی فرجه الشریف دارد.
بهشت و جهنم، منازلی در جهت راهنمایی انسان بهسوی خداوند
با این تعبیر که ایام الله به روزهایی نسبت داده شود که نعمتی از سوی خداوند به انسانها داده شود، بسیار زیاد است. روزهای میلاد اهلبیت علیهم السلام، روز مبعث، روز غدیر و بسیاری ایام دیگر را میتوان مصداق این تعبیر دانست. اما چرا امام باقر علیه السلام بهطور مشخص این سه روز یعنی روز ظهور، رجعت و قیامت را بهعنوان ایام الله نام گذاشتهاند؟
میدانیم که همه موجودات ازجمله ما، انسانها، سیر تکاملی داریم که مقصد همه ما خداوند متعال است و هر کسی بهقدر ظرفیت و درک خودش سعی میکند بتواند ناظر اسماء و صفات حضرت حق باشد، در این باره آیات متعددی عنوان شده است، مانند اینکه میفرماید: «یَا أَیُّهَا الْإِنْسَانُ إِنَّكَ كَادِحٌ إِلَى رَبِّكَ كَدْحًا فَمُلَاقِیهِ؛ ای انسان! بهدرستی که تو در راه پروردگارت تلاش میکنی و بالاخره او را ملاقات خواهی کرد.»، و یا در سوره شوری میخوانیم: «أَلَا إِلَى اللَّهِ تَصِیرُ الْأُمُورُ؛ آگاه باشید و بدانید که رجوع تمام امور (عالم آفرینش) بهسوی خداست.»، بنابراین سیر عالم هستی بهسمت توحید است و همه باید اهل «لا اله الا الله» باشند، بر همین اساس میتوان گفت روز قیامت، روزی است که خداوند جلوه میکند و بهشت و جهنم بهمنزله منازلی هستند که ما را بهسوی خدای متعال راهنمایی میکنند، چون مقصد اصلی همه ما، لقای خدای متعال است.
با این توضیحات چگونه ظهور امام زمان علیه السلام و قیام آن حضرت، جهان را بهسمت چنین مقصدی راهنمایی میکند؟
ظهور اسماء و صفات الهی از طریق حاکمیت امر خداوند ممکن میشود. حاکمیت امر خداوند همان است که در قیامت بهطور کامل شاهد آن خواهیم بود. در حالی که امروزه در دنیا میبینیم که انسانها به فرمان خداوند سر نمیگذارند و تابع امر الهی نیستند.
خدا قوت
فرم در حال بارگذاری ...
آخرین نظرات