جايگاه عقل از ديدگاه نهج البلاغه( زهرا سادات صادقي)
عقل یکی از قوای انسانی است که به واسطه آن خیر و شر وحق و باطل از یکدیگرتشخیص داده می شود، و نیروی فهم و درک انسانی که برترین مخلوق خداوند وموهبتی الهی است به انسان و اولین مخلوق خداست تاریخ عقل و تعقل همزاد تاریخبشری است که با پیدایش آدم آغاز می شود و تصور نبودن آن در هیچ برهه ای از زمانقابل بحث نیست، یکی از ابعاد اساسی و مهم وجود انسان که در برنامه ریزی های تربیتیاعم از تعیین اهداف و اصول وروش ها به نحوی مورد نظر قرار می گیرد بعد عقلانیاوست. از آنجا که با سلامت عقلانی، تربیت سایر ابعاد وجود آدمی را نیز در بر دارد، ودر نظام تربیتی اسلام نیز از اهمیت ویژه ای برخودار است وتکیه بر عقل و تائید جنبهعقلانی یکی از ویژگی های تربیت اسلامی است پس برای پی بردن به این موضوع بهتراست بعد از آیات قرآن که با تعابیر مختلفی از این بعد ارزشمند به انسان سخن گفته وروایات از منبع عظیم نهج البلاغه به بیان جایگاه والای امر بپردازیم.یک انسان عاقل بایدبه ثمرات عقل از جمله: عبرت گیری از تجارب، مشورت با دیگران، تکلم سنجیده وغلبه بر هوای نفسانی و عاقبت اندیشی و … توجه داشته باشد، نقطه مقابل آن، جاهل استکه به این موارد توجهی ندارد، مکتب ما تشیع تنها مکتبی است که عقل را به خوبیشناسانده و آفتهای آن مانند: عجب، هوا و هوس وطمع …را گوشزد نموده و هشدار میدهد، کتابهایی در این رابطه وجود دارند که می توانند برای محقق راهگشا باشند. اما بهصورت جامع وکامل ویژگی ها و آفات و ثمرات عقل درآنها دیده نمی شود. لذا اینتحقیق توصیفی که موضوع آب درون مایه دینی دارد و درگردآوری مطالب از روشکتابخانه ای استفاده شده و از منابع روایی، اخلاقی، تفسیری بهره جسته است.
واژگان كليدي: عقل، عاقل، نهج البلاغه، آفات، ثمرات.
فرم در حال بارگذاری ...
آخرین نظرات