کرسی آزاد اندیشی : عدل الهی؛ همگانی یا انتخابی!
نوشته شده توسط معصومه کریمی ورزنده در 31 اردیبهشت 1398 در پژوهش, کرسی آزاد اندیشی, بصیرت افزایی, مدرسه علمیه الزهرا سلام الله علیها اراک
#مرکزی_اراک_الزهرا_سلام_الله_علیها
#کرسی_آزاد_اندیشی
موضوع کرسی آزاد اندیشی : عدل الهی؛ همگانی یا انتخابی!
استان: مرکزی مدرسه علمیه : الزهراء(س) استاد¬ارائه¬کننده : استاد حاج محمد حسینی تاریخ:98/2/29
چکیده نظرات استاد ارائه کننده بحث :
بر طبق نظرات شهید مطهری(ره) عدل الهی همگانی است و چیزی را که ما انسانها تحت عنوان تبعیض از آن نام می بریم تبعیض نیست تفاوت است . در نظام جهان هرجزیی در جای معین خود قرار دارد و همه در حرکت به سوی کمال هستند مانند ساعتی که هر جزیی در جای معین خود باعث حرکت دقیق ساعت می شود. ظرفیت انسانها با یکدیگر تفاوت دارند و خداوند به اندازه ی وسع هرکسی از او تکلیف می خواهد.
چکیده نظرات استاد منتقد :
آیا این از عدالت خداوندست که ما شاهد بسیاری از اختلافات بین انسانها هستیم. به نظر می آید عدل انتخابی است نه همگانی؟
نتایج دیدگاه موافق:
در نظام احسن تبعیض وجود ندارد هرچه هست تفاوت است و ظرفیت افراد بایکدیگر فرق می کند. شرور جزیی از اجزای جهان است. شرور فوایدی چون نمایانگر شدن خوبیها و بدیها ، صیقل دادن روح و تقویت عزم و اراده ی انسان را در بردارد. در جهان هرچیزی در جای خود قرار گرفته است. شرور ارتباط دوسویه دارند یعنی برای برخی خیر و برای برخی شر است.
نتایج دیدگاه مخالف :
در جهان تبعیض وجود دارد اینکه یکی سفید و دیگری سیاه، یکی زشت و دیگری زیبا، یکی سالم و دیگری معلول است. اصلا چرا شرور آفریده شده اند؟ آیا می توان شرور را از نظام جهان حذف کرد؟ فایده شرور چیست؟
جمع¬بندی داور :
1- نظام جهان، ذاتی جهان است.
2- هرچه هست تفاوت است نه تبعیض.
3- ظرفیت ها متفاوت است.
4- شرور عدمی و نسبی هستند.
5- طبق روایتها کاستی ها با اعواض جبران می شود.
فرم در حال بارگذاری ...
آخرین نظرات